Dat plantaardige vervangers van zuivelproducten flink aan terrein winnen, is vandaag de dag geen ongewone gedachte meer. De Zweedse haverdrankproducent Oatly ziet de markt zelfs zo positief in dat het de stap naar de beurs in New York heeft gezet. Ook in Nederland is haver het snelst groeiende segment als het gaat om alternatieven voor koemelk. Hoe populair zijn deze plantaardige varianten?
In Nederland is haver het snelst groeiende segment en het belangrijkste ingrediënt voor plantaardige varianten van melk. Dat schrijft ABN Amro. In de periode van 2017 tot en met 2020 is het aandeel haver, ten opzichte van andere plantaardige ingrediënten als soja, amandel of rijst, gestegen van 9% naar 34%. Daarnaast steeg de totale supermarktverkoop van plantaardige dranken afgelopen jaar met 31%. "En, omdat reguliere melk met slechts 7% toenam, steeg het aandeel plantaardige varianten van 11% naar 13%", concludeert de bank.
Innovaties
In de markt van plantaardige varianten voor zuivel vindt bijzonder veel innovatie plaats. Vooral om ervoor te zorgen dat een plantaardige variant zoveel mogelijk lijkt op traditionele melk. Het Voedingscentrum stelt, zo meldt ABN Amro, dat alternatieve producten op dit moment echter nog niet de gezondheidsvoordelen leveren van traditionele zuivel. "Veel innovaties zijn daarom op gericht op het tegemoetkomen aan twee belangrijke factoren voor consumenten: gezondheid en smaak. Een van de voorlopers hierin is Impossible Foods. Dit bedrijf werkt aan een synthetische drank die in smaak en textuur sterk op traditionele melk moet lijken."
ABN Amro stelt daarnaast dat er ook groeipotentie is voor plantaardige varianten van kwark, yoghurt en desserts. "Dat is te zien in de toename van de verkopen. Zo steeg de verkoop van plantaardige varianten van kwark in 2019 volgens marktonderzoeksbureau IRI met bijna 50%. In 2020 ging het zelfs om een groei van bijna 70%." Het meest gebruikte ingrediënt voor alternatieve yoghurt, kwark of desserts is soja, al is ook hier haver aan een opmars bezig.
Veganistische levensstijl
"De groei wordt voornamelijk gedreven door de wens van consumenten om vaker veganistisch te eten en te drinken. Als gevolg hiervan scharen investeerders zich inmiddels actief achter producenten van alternatieven voor 'gewone' zuivel", zo lichten de analisten van de bank toe. "Reclame- en marketinginspanningen en de bereidheid van de consument om nieuwe alternatieve producten te proberen dragen verder bij aan de groei van dit segment."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.