Nederlandse foodbedrijven hebben hun waardering niet verloren als gevolg van de coronacrisis. De waardering was zelfs nooit eerder zo hoog als in 2020. Dat blijkt uit de jaarlijks gepubliceerde RepTrak NL Top 30 Reputation. Met name de maatschappelijke invloed van bedrijven wordt erkend en laat een forste stijging in de waardering zien.
RepTrak doet continu onderzoek onder Nederlanders naar hun perceptie van de 30 grootste bedrijven van Nederland. Hierbij wordt onder meer gekeken het voldoen aan klantverwachtingen, het zinvol bijdragen aan de maatschappij en het tonen van aanpassingsvermogen. Nederlandse foodbedrijven presteren goed in deze op reputatie gebaseerde ranglijst. In de top 10 vinden we bijvoorbeeld op plaats 3 zuivelcoöperatie FrieslandCampina, op plaats 4 staat Heineken, op 5 volgt Jumbo en tenslotte zien we Ahold op plek 6. Unilever staat ook nog in de top 30, namelijk op plaats 16.
De lijst wordt voor het veertiende jaar op rij aangevoerd door Philips. "Het jaar 2020 heeft laten zien wat bedrijven kunnen betekenen op het gebied van gezondheidstechnologie. De missie van Philips: de gezondheid en het welzijn van mensen over de hele wereld te verbeteren, was daarmee groter dan ooit. Dat heeft opnieuw geleid tot de eerste positie in de lijst", aldus de schrijvers van het rapport. Op de tweede plaats staat ASML.
Uitdagingen
"De meeste bedrijven in onze top 30 zijn het nieuwe jaar gestart met een flinke blijk van vertrouwen. De steun en waardering vanuit de Nederlander is hoog, maar de argumenten om hierin te blijven geloven staan wel wat onder druk. De overheid heeft gedurende de coronacrisis het nieuws beheerst, vooral in de afgelopen 5 maanden. Bedrijven bleven wat in de luwte", aldus Thomas McNeill, Vice President Benelux van The RepTrak Company.
McNeill vervolgt: "Nu de Tweede Kamerverkiezingen achter de rug zijn, wordt ook nieuws uit het bedrijfsleven weer onderdeel van het publieke debat. Er ligt een kans voor bedrijven om het vertrouwen van het publiek te winnen door aandacht te hebben voor de klant, maar daarnaast ook voor kwaliteiten die gedurende de pandemie het meest belangrijk blijken te zijn: toekomstbestendigheid, maatschappelijke impact en fatsoen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.