Het tekort aan eieren in het Verenigd Koninkrijk neemt steeds grotere proporties aan. Supermarketketen Lidl heeft in sommige vestigingen de verkoop van eieren gelimiteerd tot maximaal drie per klant. Ook andere supermarktketens kampen met tekorten wat leidt tot lege schappen, zoals bij grootgrutter Tesco.
Het tekort aan eieren in het VK is niet van gisteren, maar speelt al langere tijd. Ook op het Europese vasteland zijn eieren schaars en daarmee duur. Net als in de Verenigde Staten, waar de torenhoge eierprijs de aanjager is van voedselinflatie. De vele uitbraken van vogelgriep heeft gaten geslagen in de productieketen.
Lege schappen
De tekorten in het Verenigd Koninkrijk lijken nu te ontsporen. Op Twitter duiken sinds gisteren (10 november) beelden op van lege schappen bij vestigingen van supermarktketen Grocery Insight. Bij vestigingen van Lidl hangen aanplakbiljetten dat klanten maximaal drie eieren mogen kopen, zodat andere klanten niet misgrijpen. Ook bij vestigingen van Tesco zouden lege schappen zijn, schrijven Britse media. In de webshop van Tesco zijn bepaalde verpakkingen ook al uitverkocht. De grootgrutters willen niet reageren op de tekorten.
Ondertussen probeert het Britse Retail Consortium de situatie te sussen. Andrew Opie, directeur voedsel en duurzaamheid, beaamt dat eieren schaars zijn, maar zegt dat retailers goed in staat zijn om de impact voor consumenten te minimaliseren. De vakbond van de legpluimveesector zegt dat de tekorten niet alleen door vogelgriep komen, maar ook door aanhoudend lage prijzen waardoor producenten zijn gestopt. Daarbij is de vraag naar eieren goed, wat mogelijk verband houdt met de eveneens hoge vleesprijzen. Met de decembermaand op komst, wordt het tekort aan eieren mogelijk nog nijpender.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.