Danone heeft een nieuwe fabriek geopend voor de productie van haverdranken. Het gaat om de voormalige yoghurtfabriek van Danone in het Franse Villecomtal-sur-Arros. Het bedrijf investeerde €43 miljoen in de transformatie van de fabriek die voorheen yoghurt produceerde.
Het ombouwen heeft bijna twee jaar geduurd. Danone verwacht meer dan 300.000 liter per dag te produceren. 10% is bedoeld voor de Franse markt en de rest zal naar andere EU-lidstaten worden geëxporteerd, meldt Danone in een persbericht.
Met onder andere het merk Alpro was Danone al actief in de plantaardige branche, en het bedrijf zet die koers voort. Danone geeft aan nog beter te willen inspelen op de behoefte van de consument naar plantaardige producten. Een kwart van de Franse bevolking identificeert zich naar eigen zeggen inmiddels als flexitariër en daarmee is voor Danone de behoefte aan plantaardige producten duidelijk.
Markt voor zuivelvervangers groeit verder
De markt voor zuivelvervangers werd in 2022 op $30 miljard geschat, rapporteert marktonderzoeksbureau The Brainy Insights in een onderzoeksrapport. Daarnaast is de verwachting dat de markt het komende decennium blijft groeien, met een jaarlijkse groei van 11% tussen 2023 en 2032. Dit terwijl zuivelalternatieven vaak duurder zijn, wat de marktgroei zou kunnen belemmeren. The Brainy Insights rapporteert ook een verwachte marktwaarde van ruim $85 miljard in 2032.
Soja blijft de populairste zuivelvervanger met 35% marktaandeel in 2022, onder andere vanwege de voedingswaarde die lijkt op die van zuivel. Een van de belangrijkste factoren voor de groei van deze markt is de toename van lactose-intolerantie en melkallergie bij consumenten, aldus The Brainy Insights.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.