Bij Keurig Dr Pepper is het resultaat over het eerste kwartaal van dit jaar boven de verwachting uitgekomen. Het bedrijf zet in alle segmenten groene cijfers neer. Na publicatie schoten de aandelen van het bedrijf dan ook omhoog. Op 28 april was een plus zichtbaar van 2% en het frisdrankconcern noteert nog steeds boven de $36. Flink hoger dan het gemiddelde van $31 van de afgelopen maanden. Ook de verwachtingen voor de komende maanden zijn goed. Het bedrijf verhoogt daarom zijn doelen.
De netto-omzet van Keurig Dr Pepper komt over het eerste kwartaal uit op $2,9 miljard. Dat is een plus van 11,1% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2020 lag de netto-omzet op $2,61 miljard. Het resultaat is eveneens hoger dan analisten hadden verwacht. Zij gingen uit van $2,7 miljard. Het frisdrankenconcern heeft in alle segmenten groei gerealiseerd, al heeft de afdeling 'Coffee Systems' de grootste bijdrage geleverd aan de groei. In die categorie steeg de netto-omzet met 17,4% tot $1,14 miljard. Het waren vooral de zogenaamde single-serve-pads die een flinke groei realiseerden. Met het advies tot thuiswerken als een van de belangrijkste maatregelen tegen het coronavirus is dat niet per se vreemd.
Het aangepaste bedrijfsresultaat van Keurig Dr Pepper steeg jaar-op-jaar met 8,3% tot $741 miljoen. Deze groei komt vooruit uit sterke groei van de netto-omzet, productiviteit en fusiesynergieën, evenals lagere marketinguitgaven. "Op basis van constante wisselkoersen steeg het aangepaste bedrijfsresultaat met 5,7%", voegt het bedrijf nog toe. De gecorrigeerde winst steeg met bijna 14% tot $0,33 per aandeel. Dat is flink meer dan de verwachting van analisten. Die gingen uit van $0,31 per aandeel. Vorig jaar lag dit op $0,29 per aandeel.
Groen in alle segmenten
Niet alleen in de categorie 'Coffee Systems' zijn groene cijfers zichtbaar, ook alle andere divisies hebben afgelopen kwartaal goed gepresteerd. De omzet in de categorie 'verpakte dranken' steeg met 7,4% op jaarbasis tot $1,3 miljard. Vooral de merken Dr Pepper, A&W, 7UP, Sunkist, Snapple en Clamato werken veelvuldig aangeschaft. De omzet in het segment 'drankenconcentraten 'steeg met 7,2% tot $328 miljoen. Ten slotte steeg de omzet van het Latijns-Amerikaanse drankenensegment op jaarbasis met 6,8% tot $125 miljoen.
Keurig Dr Pepper heeft het eerste kwartaal daarmee afgesloten met een eigen vermogen van $24 miljard (exclusief minderheidsbelangen). De langetermijnverplichtingen komen uit op $11,71 miljard. De nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten bedroeg aan het einde van het eerste kwartaal $ 546 miljoen. Het bedrijf genereerde in het eerste kwartaal verder een vrije cashflow van $458 miljoen. Dankzij deze sterke cijfers kon het frisdrankenconcern de financiële verplichtingen met $125 miljoen verminderen.
Doelstellingen verhoogd
De boven verwachting goede resultaten zijn voor Keurig Dr Pepper een reden om de doelen bij te stellen. Het verwacht voor dit jaar nu een netto-omzetgroei van 4% tot 6%. Eerder was dat nog 3% tot 4%. Het management verwacht daarnaast een gecorrigeerde winstgroei van 13% tot 15%, gesteund door hogere verkoopcijfers. Tenslotte verwacht het $200 miljoen aan fusies en/of samenwerkingen uit te geven, waarmee het driejarige totaal uitkomt op $600 miljoen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.