Het eerste kwartaal van 2021 was zeer succesvol voor maaltijdpakketbezorger HelloFresh. Zo is het aantal klanten – zowel internationaal als in de Verenigde Staten – stevig gegroeid. Daarmee maken nu 7,3 miljoen personen gebruik van de maaltijdservice. De omzet is daarnaast verdubbeld naar ruim €1,4 miljard. De felgroene cijfers hebben het bedrijf doen besluiten om de doelstellingen voor het huidige jaar naar boven bij te stellen.
HelloFresh, een van 's werelds grootste leveranciers van maaltijdpakketten, heeft een recordkwartaal te pakken. Voor het zoveelste kwartaal op rij zag het een groei in het aantal klanten. Zowel internationaal als in de Verenigde Staten kon het afgelopen jaar één miljoen klanten aan het klantenbestand toevoegen. Het totale bestand komt daarmee inmiddels uit op een indrukwekkende 7,3 miljoen klanten. In het eerste kwartaal waren dat nog 4,1 miljoen consumenten en aan het einde van het afgelopen jaar 5,2 miljoen. Het aantal bezorgde maaltijden steeg met 115% naar 239 miljoen, waarvan 114 miljoen in de Verenigde Staten.
Ook de omzet koerst fors omhoog. Afgelopen kwartaal is de groepsomzet van HelloFresh met maar liefst 116% gestegen tot €1,44 miljard. In het eerste kwartaal van 2020 lag de groepsomzet nog op €699 miljoen. Die stijging komt voornamelijk door de stevige groei van het klantenbestand, gesteund door het hoge aantal orders. De EBITDA (brutowinst met aftrek van overheadkosten) komt uit op €159 miljoen. Dat is een groei van 152% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020.
Verdere groei verwacht
"Terwijl consumenten zich aanpassen aan nieuwe gewoonten, zoals het online doen van boodschappen, hebben ze ook de vele voordelen ontdekt van volledige maaltijdoplossingen", aldus Dominik Richter, CEO en medeoprichter van HelloFresh. Het is volgens hem ook een van de redenen om de doelstellingen voor het huidige jaar aan te passen. De omzetgroei wordt nu ingeschat op 35% tot 45%. Eerder gingen het nog uit van een groei tussen de 20% en 25%.
Daarbij verwacht het ook te kunnen profiteren van het recent overgenomen Amerikaanse bedrijf voor kant-en-klaarmaaltijden Factor. "Zowel wij als Factor hebben in het afgelopen jaar uitzonderlijk hoge groeipercentages laten zien. Deze trend heeft zich in het eerste kwartaal van dit jaar doorgezet. Het stelt ons in staan om een aanzienlijk marktaandeel te verwerven."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.