Dafinchi / Shutterstock.com

Analyse Picnic

Coronacrisis versnelt expansiedrift Picnic

11 Mei 2021 - Redactie Foodbusiness

Picnic, de enige Nederlandse supermarkt die geen winkelpand heeft, ziet dankzij de coronacrisis het klantenbestand explosief groeien. Vorige week werd bekend dat Picnic de online-tak wordt van Edeka, de grootste supermarktketen van Duitsland. Ook in Frankrijk worden de eerste stappen gezet. Picnic mikt dit jaar op een omzet van een miljard euro, maar winst maakt de onlinesupermarkt nog niet.

Door de coronapandemie zijn meer huishoudens online boodschappen gaan bestellen. De omzet steeg volgens onderzoek van marktbureau GfK in Nederland met maar liefst 65% naar 2,5 miljard euro. Meer dan een kwart bestelde vorig jaar online boodschappen. Een jaar eerder was dat nog eenvijfde. Albert Heijn, de ongekroonde koning van de online boodschappen, moest marktaandeel inleveren (van 51,1% naar 47,2%), meldt Nu.nl. Daarbij concurreren de online-activiteiten van de supermarktketen ook met de eigen fysieke supermarkten. Picnic haalt met een marktaandeel van 19,8% Jumbo (19,7%) in en is nu de een na grootste boodschappenbezorger.

In tegenstelling tot zijn concurrenten bezorgt Picnic gratis, maar er kan alleen worden gekozen uit vaste bezorgmomenten. Het minimumbedrag voor een bestelling recentelijk verhoogd van €25 naar €35.

Toekomst naar voren gehaald
Michiel Muller, een van de oprichters van Picnic, zei over de groei van de markt van online boodschappen tijdens de coronacrisis op BNR Nieuwsradio: "Ik denk dat we de toekomst gewoon 5, 6 jaar naar voren hebben gehaald. Dus die hele Bell Curve is naar links verschoven. Een heleboel mensen denken: ik heb het toch een keer geprobeerd, het bevalt eigenlijk heel goed, ik ga dat vaker doen. Tuurlijk gaat niet iedereen morgen alleen maar online doen en nooit meer naar de supermarkt. Maar er is wel echt iets veranderd in het gedrag van mensen."

Explosieve groei
In de coronacrisis is Picnic explosief gegroeid. De omzet van Picnic was vorig jaar circa €500 mln, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar gaat het bedrijf voor €1 miljard, meldt het FD. In 2019 werd er €44 miljoen verlies gemaakt.

Volgens het bedrijf staan er 200.000 mensen op de wachtlijst. Een nieuw distributiecentrum in Zaandam wordt in juni eerder dan gepland geopend. Eerder dit jaar ging ook het distributiecentrum in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs vervroegd open. Er waren al distributiecentra in Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Apeldoorn en Diemen. De planning is dat eind dit jaar een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht geopend wordt. Daarvoor haalde de onderneming in 2019 250 miljoen euro op. In 2017 werd er 100 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd om de bezorging uit te breiden.

Online tak van grootste super Duitsland
Picnic begon in 2015 met 4 elektrische bestelbusjes in Amersfoort. In 2018 kwam Duitsland daarbij. Tot nu toe is Picnic daar nog alleen actief in Noordrijn-Westfalen. Eerder ruilde Picnic inkooporganisatie SuperUnie al in voor die van Edeka. Edeka had al 35% in handen van de Duitse tak van Picnic en 10% van Picnic International.

Het Duitse concern breidt nu het belang uit en topman Markus Mosa neemt plaats in de raad van commissarissen van Picnic. Beide bedrijven geven geen details over de financiën en hoe groot het belang van Edeka nu is. Wel heeft Mosa gezegd dat Picnic de online-tak van Edeka gaat worden. Edeka verkocht in maart zijn online bestelde boodschappenservice Bringmeister aan het Tsjechische Rockaway Capital.

Ondertussen is Picnic ook een pilot begonnen in Frankrijk in de stad Valenciennes, vlak over de Belgische grens. In Frankrijk is boodschappen thuis bezorgen nog een nieuw fenomeen. Eerder gaf Picnic ook aan te kijken naar het Verenigd Koninkrijk. Ondertussen moet ook een groot deel van Nederland nog worden veroverd. Zo is in augustus pas begonnen met de regio Purmerend. Er rijden volgens de onlinebezorger meer dan 1.000 wagentjes rond in zo'n 120 Nederlandse plaatsen.

Volgens Picnic is de operatie in de steden waar al langer wordt bezorgd rendabel. Maar het moment dat er onder de streep winst wordt gemaakt, wordt door de expansiedrift steeds verder de toekomst in geschoven. Het bedrijf lijkt het momentum van de coronacrisis te willen grijpen om nu flink uit te breiden in de markten waar het marktaandeel kan pakken.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden