's Werelds grootste retailer is het jaar bijzonder goed gestart. De resultaten over het eerste kwartaal, die het eerder deze week bekendmaakte, komen ruimschoots boven de verwachtingen uit. De golf van consumentenbestedingen die het vorig jaar zag, heeft daarmee doorgezet. En de vooruitzichten zijn net zo positief. "Ons optimisme is nog groter dan aan het begin van het jaar", stelt CEO Doug McMillon. "Het is duidelijk dat Amerikanen naar buiten willen om te winkelen."
Walmart heeft in het eerste kwartaal een omzet gerealiseerd van $138,3 miljard. Dat is fors meer dan de verwachting van analisten. Die stond namelijk op $131,9 miljard. Vorig jaar werd in dezelfde periode een omzet gedraaid van $134,6 miljard. De aangepaste winst per aandeel komt over het eerste kwartaal van het huidige jaar uit op $1,69, terwijl de verwachting slechts lag op $1,22. Ook ten opzichte van het afgelopen jaar zijn de goede zaken zichtbaar, toen kwam de winst per aandeel uit op $1,18. De goede cijfers zorgden ervoor dat de koers van het bedrijf op de publicatiedag tijdelijk steeg naar $144.
Gedurende de coronapandemie profiteerde de retailer flink van de winkeltrends van consumenten. Vooral het sluiten van de horeca zorgde voor een stormloop aan houdbare producten. Daarbij wendden consumenten zich steeds meer tot grootwinkelbedrijven zoals Walmart, waar ze al hun huishoudelijke artikelen en boodschappen in één keer konden krijgen. Ook kreeg het concern in het eerste kwartaal een stevige boost door de groeiende e-commerce-activiteiten. De omzet vanuit die categorie steeg met 37%. "We hebben een sterke positie nu onze winkelomgeving verbetert en e-commerce blijft groeien", aldus McMillon.
Optimisme groter dan eerst
"Ons optimisme is nu groter dan aan het begin van het jaar", stelt de CEO. "In de Verenigde Staten willen consumenten duidelijk naar buiten om te winkelen. We verwachten volop klanten." Daarom heeft Walmart de vooruitzichten voor de rest van het jaar verhoogd. Het bedrijf ziet de netto-omzet nu groeien met 'lage tot gemiddelde eencijferige getallen', exclusief desinvesteringen. Eerder ging het nog uit van een 'lage eencijferige stijging'. De winst per aandeel zal dit jaar naar verwachting met 'een hoge eencijferige stijging' toenemen, terwijl eerder 'een lichte daling' werd voorspeld.
De retailer handhaafde de investeringsuitgaven wel op circa $14 miljard. "Dat geld zal vooral worden besteed aan initiatieven als het opbouwen van de capaciteit in de toeleveringsketen en automatisering. Zo kunnen we gelijke tred houden met de toenemende vraag." Eerder zorgde de aankondiging van dat hoge bedrag nog voor een daling in de koers.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.