Frootie

Interview Frootie

'We willen kindervoeding een nieuwe dimensie geven'

15 Juli 2021 - Kimberly Bakker

Consumenten hebben steeds meer aandacht voor gezondheid. Niet alleen voor hun eigen gezondheid, maar ook voor die van hun kinderen. Dat gold ook voor Wania Pires en Elvia Gonçalves. De moeders maakten veelvuldig zelf verse, gezonde maaltijden voor hun kleintjes, omdat ze hier een gebrek aan zagen in de supermarkt en online. 'En, uiteindelijk vroegen we ons af: waarom gaan we dit niet altijd zo doen, ook voor anderen?' Zo ontstond Frootie, de eerste aanbieder in Nederland van 100% vriesverse vegetarische kindervoeding.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Pires en Gonçalves produceren – onder de naam Frootie – vriesverse baby- en peutermaaltijden. "We richten ons daarbij op de leeftijd van vier maanden tot drie jaar. We groeien als het ware met het kind mee", zo vertelt Wania Pires. "Dat zie je ook terug in onze maaltijden. Die beginnen met gepureerde maaltijden en eindigen met 'echte maaltijden' met grove stukjes erin." Frootie werkt met verschillende soorten smaken en groenten en is 100% vegetarisch. "We willen het beste halen uit de vele natuurlijke producten die er zijn. Denk aan peulvruchten, noten, oliën en specerijen. Ons motto: door moeders, voor ouders."

Kan je vertellen hoe het idee voor Frootie precies is ontstaan?
"Elvia en ik zijn familie van elkaar en spendeerden veel tijd samen. Toen we beiden moeder werden, namen we vaak verse, zelfbereide maaltijden voor de kleintjes mee. De ene keer maakte ik die en de andere keer deed Elvia dat. We deden dit omdat we een gemis ervaarden aan goede, gezonde maaltijden voor onze kleintjes. Uiteindelijk vroegen we onszelf af: 'waarom gaan we dit niet altijd doen, voor meer mensen?' Zo is het ontstaan. We hebben vooronderzoek gedaan en advies gevraagd bij een kinderdiëtist en een voedingsdeskundige. Voor kleine kinderen wil je toch net wat extra informatie hebben."

Wat onderscheidt jullie van andere kindervoedingsproducenten?
"Ons doel is om kindermaaltijden een andere dimensie te geven. Je denkt al gauw aan een maaltijd uit een potje. Wij zijn allesbehalve dat. Wij willen echt een maaltijd aanbieden. Voor de hele kleintjes is het natuurlijk nog altijd een gepureerde hap. Ze moeten wennen aan eten. Maar een kindje van twee jaar kun je prima een 'echte' maaltijd geven. Er moeten stukjes in zitten, zo kunnen ze wennen aan het kauwen. We willen alle processen rond de mond in werking zetten. Natuurlijk houden we daarbij rekening met het zoutgehalte, de vitamines en mineralen. We bereiden alle maaltijden bijvoorbeeld in stoom."

"We hebben daarbij alles in eigen hand. We produceren dus alles zelf. Daarnaast hebben we bewust gekozen voor vegetarische kindervoeding. Uit onderzoek is immers gebleken dat kinderen (vooral in de eerste jaren) niet per definitie vlees of vis nodig hebben. En zo sluiten we ook geen kinderen uit. Onze kindervoeding is voor iedereen. Ook werken we met een bezorgservice. Als particulier kun je een wekelijkse of maandelijkse maaltijdbox afnemen. We zijn een verlengstukje van jouw eigen keuken. We willen mensen daarmee ook laten zien dat je een gezonde maaltijd voor je kind niet altijd zelf hoeft te maken."

Wat zien jullie als de grootste kansen en uitdagingen?
"We zien vooral kansen en eigenlijk vrij weinig uitdagingen. De kijk op gezondheid – ook voor de allerkleinsten - wordt steeds belangrijker. Mensen zijn zich hier meer van bewust. Een gezonde basis wordt daarmee steeds belangrijker. Ouders willen hun kinderen een gezonde levensstijl aanleren en ons product past daar goed bij. Het is een maaltijd waar je als ouder echt achter kunt staan. Dat is echt een grote kans."

Jullie zijn actief bezig met crowdfunding. Hoe verloopt dat?
"Ja, dat gaat super goed. We hebben nu ongeveer 25% van ons streefbedrag opgehaald. We zijn ermee gestart omdat we groeien. Zo liggen we nu ook bij verschillende horecagelegenheden en kinderdagverblijven. Maar we willen ook graag uitbreiden naar de retail. Om intern die uitbreiding te kunnen steunen, hebben we financiering nodig. Crowdfunding past daar het beste bij, bij de visie van Frootie. We willen namelijk een community opbouwen van mensen die echt in ons en ons product geloven."

Nog andere toekomstplannen?
"Zoals hierboven gezegd, willen we dus uitbreiden naar de retail. Ons uiteindelijke doel zou toch wel zijn om in alle kinderdagverblijven te liggen. Ook willen we de Benelux niet uitsluiten. Maar dat zijn allemaal plannen voor de lange termijn."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden