Poldervers en lekker

Interview Poldervers en Lekker

'Boerderijwinkel is een beleving'

2 September 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Doordat meer consumenten lokaal inkopen, zijn boerderijwinkels in populariteit toegenomen. Dat merken ze ook bij boerderijwinkel 'Poldervers en Lekker' in Lelystad, waar Nicole Janssen de winkel met haar moeder runt. 'Een groot deel van de klanten die tijdens de coronacrisis hier kwam, blijft. Mensen komen hier, omdat ze graag vers eten en willen zien waar het product vandaan komt.'

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Hoe verklaar jij de populariteit van de boerderijwinkel?
"Consumenten zochten naar een uitje in de corona-tijd. En veel mensen voelden zich hier 'veiliger' dan in de drukke supermarkt. Er komen mensen uit Lelystad die voorheen nooit op een boerderij of in een boerderijwinkel waren geweest. Ook hebben we klanten uit Almere en Utrecht gehad. Plus een hoop kinderen die we alles kunnen uitleggen over het boerenleven. Elke zaterdag komt hier een vader met een kind kijken wat er gebeurt. Mooi toch?!"

"Op sociale media posten we overigens ook regelmatig foto's en filmpjes met wat op de boerderij gaande is. Soms zien we klanten dezelfde dag al, om het product te halen wat ze op het filmpje hebben gezien. Of horen we simpelweg hoe leuk ze het vonden om te zien."

Local for local is een enorme trend. Ook een blijvende?
"Het is heel populair, en de coronacrisis heeft daar zeker aan bijgedragen. In het begin van de crisis was het hier echt een gekkenhuis. Nu is het wel weer rustiger geworden, en kiezen veel consumenten ook weer voor gemak. Bijvoorbeeld omdat ze fulltime werken. Dan kiezen ze voor de supermarkt. Maar we behouden genoeg klanten die het geld liever uitgeven bij de boer dan in de supermarkt. En niet te vergeten het praatje wat we maken. Ze kunnen hier zien waar het product vandaan komt, en dat het vers is. Ze ervaren het echt als een beleving."

Welke producten verkoop je zoal?
"We zijn begonnen met aardappelen, uien en wortelen. Later kwamen daar ook appels en peren bij, omdat het bedrijf van onze buurman niet gericht was op het bezoek van de consument. Hierna volgden eieren, fruitsappen, zuivel, kaas, vlees, groenten en zelfs warm gerookte zalm, die komt van Urk en wordt gerookt in Emmeloord. Zo houden we het product echt lokaal. En daarnaast verkopen we inmiddels ook fruit uit andere landen, maar daar ontkom je niet aan."

Jullie verkopen ook frites op locatie van eigen aardappelen (Agria)?
"We hebben een eigen frietwagen. Hier verkochten we tot de coronacrisis op locatie verse frites bij feesten en partijen. We snijden de frites zelf van eigen aardappelen, en bakken ze op locatie. Deze week staan we op een oogstevenement van 'De Lelystadse boer'. Die stichting ziet de kansen in van het vliegveld dat uitgebreid wordt. Op de naastgelegen kavel worden nu nog gewassen geteeld. Burgers kunnen hier zelf oogsten, en ze betalen hun aardappelen of uien per meter."

Boerderijwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Hoe zie jij de toekomst?
"Het gaat wel een keer stoppen hoor, die groei. De consument kiest uiteindelijk vaak voor gemak, en haakt dan toch af. Daarom focussen wij ons op de trouwe klant. Die blijft komen, voor de gezelligheid, het praatje. En natuurlijk voor ons dagverse product. We hebben veel klanten die echt terugkomen, omdat ze onze producten een stuk lekkerder vinden dan in de supermarkt."

Wat is jouw eigen drijfveer voor local for local?
"Ik houd van het boerenleven, en heb een studie tot akkerbouwer gedaan. Uiteindelijk zijn mijn vader en man de échte boeren op het bedrijf. Wat ik híer vooral leuk vind, is om kinderen (en volwassenen) uit te leggen hoe het werkt, met het rooien van de aardappelen bijvoorbeeld. Ik wil graag dat mensen enthousiast ons bedrijf verlaten."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden