Het aandeel van Europa's grootste retailer Carrefour stuitert al maanden op en neer door speculaties dat de retailer wordt overgenomen.
De omzet van Carrefour bereikte in het derde kwartaal € 20,47 miljard, een like-for-like-stijging van 0,8%, maar een vertraging van 3,6% vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. "De prestatie weerspiegelt de daling van de markt, rekening houdend met prijsdruk op voeding", aldus Carrefour in een persbericht. De introductie van de coronapas in Frankrijk in augustus 2021 in winkelcentra met meer dan 20.000 vierkante meter raakte met name de hypermarktwinkels. Dat zorgde ervoor dat de beurskoers hierna ook een daling inzette.
Marktaandeel
De retailer handhaafde zijn marktaandeel in Frankrijk in vergelijking met het tweede kwartaal van dit jaar. Op jaarbasis is echter een kleine daling van 0,3% te zien. Het marktaandeel in Brazilië groeide maar liefst 24,2%. Carrefour Spanje won het derde kwartaal marktaandeel ondanks een kleinere omzet, maar op jaarbasis is sprake van een min van 2,3%. In de Italiaanse regio keerde Carrefour terug naar groei van marktaandeel door verbeterde klanttevredenheid.
Vanochtend steeg het aandeel Carrefour weer naar €15,80 op de beurs. Het is afwachten of de beurskoers van Carrefour weer op het hoge niveau van eind augustus belandt. Toen stond het aandeel op haar hoogste punt op €17,29. De aandelen van het Franse bedrijf stuiteren al maanden op en neer door speculaties dat de retailer wordt overgenomen door een private equity-bedrijf. Eerder deze maand beëindigde Carrefour de gesprekken met de niet-beursgenoteerde supermarktketen Auchan. De familie Moulin-Houzé, met 10% Carrefours grootste aandeelhouder, was faliekant tegen een deal, omdat de combinatie in hun ogen strategisch niet zinvol zou zijn, aldus de Financial Times. Alexandre Bompard, CEO van Carrefour, moet op zoek naar een andere manier om de waarde van zijn aandeel op te krikken. In vergelijking met andere supermarktconcerns, zoals het Britse Tesco ligt de Carrefour-aandelenkoers 20% lager.
Concurrentie aanpakken
Carrefour zit midden in een transformatieplan om kosten te besparen en investeringen in e-commerce te stimuleren om de winst en verkoop te verbeteren. Het Franse bedrijf wil de concurrentie van online rivalen Amazon en discounters Lidl en Leclerc aanpakken. De strategie van Carrefour om klanten te helpen met de voedseltransitie, begint in de praktijk meer vorm te krijgen. Carrefour zet hiermee in op minder plastic verpakkingen en meer biologische producten in de schappen tegen lagere prijzen. Een recent verbouwde hypermarkt in België is de eerste die nauw aansluit bij het door Bompard voorgestelde transformatieplan.