Shutterstock

Analyse Lucas Bols

Omzet van Lucas Bols stijgt in coronajaar

22 November 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Het aandeel van Lucas Bols is in waarde toegenomen na het publiceren van de halfjaarcijfers. De Amsterdamse destillateur heeft over de eerste zes maanden van het jaar een omzetgroei van 70% gerealiseerd, waarmee de drankenproducent terug is op het niveau van vóór de coronapandemie. De omzetstijging verklaart het bedrijf door de heropening van de horeca en een stevige groei in de Verenigde Staten.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De producent van onder andere jenevermerk Bols heeft over de eerste zes maanden van het jaar voor €45,6 miljoen aan dranken verkocht. Vooral in de Verenigde Staten profiteerde de drankenproducent van de heropening van de horeca; de omzet verdrievoudigde. De winst ging van €1,9 miljoen naar €7,7 miljoen. "We zien dit als een rebound na een moeilijke periode", meldt CEO Huub van Doorne. Op vrijdag 19 november sloot het aandeel van Lucas Bols op de Amsterdamse beurs op €10,80. Vanochtend, maandag 22 november, opende de koers op €10,64 per aandeel. 

Lucas Bols ziet rendement van de aangepaste strategie, waarbij is ingezet op cocktails. Op 4 december 2020 nam Lucas Bols de aandelen van Rémy Cointreau in 'Passoã' over en werd het de enige eigenaar. Het betaalde hier €71,3 miljoen voor. De divisie 'Global Cocktail Brands' presteerde ook goed, en de aankoop van Passoã bleek een strategische keuze. Lucas Bols bouwt de nettoschuld (na de overname) af met €8,9 miljoen tot €83,5 miljoen. Er zijn gerichte structurele besparingen op overheadkosten gerealiseerd, zo meldt Lucas Bols.

Toename van de consumentenvraag
In de Verenigde Staten steeg de omzet, zoals eerder gemeld, flink (+59%). De verkopen door de distributeurs stegen met 73%, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, en waren 52% hoger dan dezelfde periode in seizoen 2019/2020 (vóór de pandemie). Het merk Passoã liet een substantiële groei zien in Puerto Rico. Hoewel het per staat verschilt, zijn de meeste horecagelegenheden in de Verenigde Staten weer open, wat zorgt voor een aanzienlijke toename van de consumentenvraag.

Huub van Doorne: "Hoewel we nog altijd onder onzekere omstandigheden opereren, zijn we blij om te zien dat de onderliggende performance in de markt terug is op het niveau van voor de pandemie." Lucas Bols wil het aankomende jaar verder blijven inzetten op groei in de cocktail-divisie. Het Amsterdamse bedrijf voorziet een groei van 4% tot 5% met 'hoge winstmarges'. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden