De aandelen van het Franse voedingsmiddelenbedrijf Danone zijn sinds half november zakkende op de Euronext. Een van de genoemde oorzaken is de onlangs aangekondigde verkoop van het merk Aqua d'Or. Ook is Danone bezig met het vormgeven van de duurzaamheidsstrategie. Dit doet het onder meer door een zuivelfabriek om te bouwen tot productielocatie voor de haverdranken voor Alpro.
Danone investeert volgend jaar €43 miljoen in de zuivelfabriek 'Villecomtal-sur-Arros'. Daarmee wil het de fabriek ombouwen tot productielocatie voor haverdranken van Alpro. Deze investering volgt op een eerdere investering van €16,5 miljoen in de Alpro-fabriek in Issenheim (Oost-Frankrijk). Danone stelt dat de markt voor plantaardig voedsel in Frankrijk in zeven jaar tijd is verdrievoudigd en verwacht dat deze tegen het jaar 2025 met nog eens 50% groeit. De fabriek 'Villecomtal-sur-Arros' wordt komend najaar omgebouwd en de eerste dranken worden vanaf het tweede kwartaal van 2023 geleverd. Danone verwierf Alpro in vier jaar terug voor een bedrag van $12,5 miljard van het Amerikaanse WhiteWave.
De Franse voedingsmiddelengigant realiseerde afgelopen jaar een omzet van €23,6 miljard. Medio oktober meldde het een hogere omzet te hebben geboekt in het derde kwartaal. De omzet steeg met 5,8% naar €6,2 miljard. De volumes daalden wel met 0,8%, maar de hogere prijzen zorgden alsnog voor groei. Danone herhaalde de outlook voor het hele jaar. Dit resulteerde in een hogere koers op de Euronext (op 14 oktober stond het aandeel op €58,10), maar die stijging houdt Danone niet vast. Woensdag 24 november sloot het aandeel op €56,10. Donderdagochtend 25 november stond Danone genoteerd op €55,80 per aandeel.
Het Franse voedingsconcern verwacht in de tweede helft van het jaar weer winstgevende groei te realiseren. Dit terwijl de terugkerende operationele marge naar verwachting min of meer overeenkomt met die van vorig jaar. Danone ziet voor de korte termijn ook veel onzekerheden, die zitten vooral in prijsstijgingen die het door moet voeren op het gebied van ingrediënten, verpakkingen en logistiek.
Duurzame dranken
De verkoop van het merk Aqua d'Or aan het Deense Royal Unibrew is - zo melden analisten - ook een reden dat de koers wat zakt. De verkoop maakt onderdeel uit van de strategische portefeuilleherziening, waarbij de divisie 'dranken' wordt ingeperkt. Het bedrijf wil komende jaren meer inzetten op 'duurzame dranken.'