Ausnutria Dairy Corporation heeft de omzet en winst over de eerste helft van 2022 gevoelig zien dalen. Er werd 15% minder verkocht, terwijl de verdiensten met bijna 63% terugliepen. De meeste pijn werd geleden op de grootste afzetmarkt: China. Covid en een dalend geboortecijfer eisten hun tol.
Ten opzichte van de eerste helft van 2021 daalde de omzet met 15,4% van €609,5 miljoen naar €517,5 miljoen. De winst daalde met 62,9 procent van €85,4 miljoen naar €31,6 miljoen. Tegenover de negatieve afzetontwikkeling in China staan positievere resultaten op markten daarbuiten.
Zelf hand in lagere verkopen
De afnemende groei in de eerste helft van dit jaar is voornamelijk toe te schrijven aan gedaalde inkomsten van het eigen merk flesvoeding op basis van koemelk. Daar heeft Ausnutria voor een deel zelf de hand in gehad, zo meldt het bedrijf. Het heeft zijn distributiestrategie in China namelijk aangepast om in de toekomst beter in te kunnen spelen op marktveranderingen. Daardoor zijn de resultaten op korte termijn slechter, zo wordt gemeld. De oorlog in Oekraïne raakt het bedrijf in beperkte mate, er zijn problemen bij het transport per spoor naar China.
Ausnutria houdt de terugval naar eigen zeggen toch op een beheersbaar niveau. Ook kon de organisatie blijven bouwen aan een duurzame ontwikkeling op de lange termijn. Dit doet het bedrijf door te blijven investeren in wetenschappelijk onderzoek, productdiversificatie, operationele efficiëntie en door de wereldwijde toeleveringsketen verder te versterken en te stabiliseren.
Gasloze droogtoren
Een belangrijk onderdeel van de investeringen worden gedaan in Nederland, onder andere in Heerenveen. Eind vorig jaar is daar de nieuwe blikfabriek van start gegaan. De bouw van een nieuwe ultrafiltratie-fabriek is daar medio vorig jaar eveneens afgerond. De bouw van een nieuwe droogtoren vordert volgens plan. Deze toren is uitgerust met een volledig gasloos productieproces en is daarmee CO2- en stikstofvrij. De energiebesparing in vergelijking met een traditionele droogtoren beloopt rond de 40%. De fabriek is naar verwachting in 2023 operationeel.
Vertrouwen in toekomst
Ausnutria blijft optimistisch over de vooruitzichten en zal de kernactiviteiten en merken blijven versterken. Door de samenwerking met Yili, een belangrijke aandeelhouder, verwacht Ausnutria een stijging van de winstgevendheid te zien, dit als gevolg van voordelen in schaal en efficiëntie.
Bart van der Meer, CEO Ausnutria Dairy Corporation Ltd.: "Ondanks de uitdagingen en onzekerheden waar we op dit moment mee te maken hebben in de wereld, heeft Ausnutria het vertrouwen de ontwikkeling en groei van haar organisatie voort te kunnen stuwen. We verwachten voor het tweede halfjaar een groei in omzet en netto resultaat van meer dan 10% in vergelijking met 2021."