Nadat de daling van de spottarieven voor zeecontainers de afgelopen weken een halt was toegeroepen en er een stabilisatie te zien was, zijn de containertarieven deze week de andere kant op bewogen. De Drewry's World Container Index is 4% gestegen naar $1.773,58 voor een container van 40 voet. Het is de eerste keer in vijftien weken dat containers duurder worden.
De stijging komt vooral doordat de tarieven op de route van Shanghai naar New York (+12%) en Los Angeles (+11%) op weekbasis zijn gestegen. De gemiddelde prijs ligt nog steeds 77% onder die van een jaar geleden en 83% onder de piek van $10.377 in september 2021. Maar het spottarief is wel een kwart hoger dan gemiddeld in het pre-coronajaar 2019. Dat de tarieven nu weer stijgen is ook interessant met het oog op de onderhandelingen voor de vaste contracten die momenteel uitonderhandeld worden en traditioneel 1 mei ingaan.
Containeroverschot
Ondertussen is er ook sprake van een containeroverschot. Waar er tijdens de coronajaren 2020 en 2021 juist sprake was van een containertekort, doordat ze niet meer opgehaald werden, er vertragingen waren en er minder schepen voeren. De afgelopen twee jaar zijn er daarom veel nieuwe containers besteld. Nu is dat tekort omgeslagen in een overschot. Er is nu 6 miljoen TEU (containers van 20 voet) aan overvloedige containers, stelt Container xChange. Vooral in China staan de containers werkeloos op de kades.
In de april-editie van 'Where are all the containers' van de containermarktplaats staat dat containerhandelaren in Azië zich zorgen maken over de overvloed aan inkomende containers, die leiden tot overtollige voorraden, dalende prijzen voor de aanschaf en het leasen van containers en een dalende vraag. Na het Chinees Nieuwjaar herstelt de export zich altijd geleidelijk, maar volgens de Shanghai Shipping Exchange was het afgelopen februari verre van ideaal, aldus Container xChange.
Bulkvervoer
Het vervoeren van bulk is wel goedkoper geworden op weekbasis. De Baltic Exchange Dry Index is gedaald van 1.463 naar 1,432 punten. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton gaat van 1.747 naar 1.677 punten.
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $1.406 | $1.008 | $2.171 | $1.420 | $3.301 |
Vorige week | -1% | +1% | 0% | 0% | -4% |
Vorig jaar | -85% | -94% | -87% | -88% | -58% |