Shutterstock

Analyse Logistiek

Eerste fatale aanval Rode Zee zet zeevaart op scherp

8 Maart 2024 - Linda van Eekeres

Voor het eerst sinds de Rode Zeecrisis zijn er bij een aanval van Houthi's op een commercieel vrachtschip doden gevallen. Nederland stuurt een fregat naar het gebied. De vakbondfederatie ITF roept op om helemaal geen vrachtschepen meer door de Rode Zee te sturen, zolang de veiligheid van de bemanning niet gegarandeerd kan worden. Wat de spottarieven betreft blijft de ingezette daling doorzetten. Het algehele sentiment is dat de tarieven na de eerste aanvallen door Houthi-rebellen meer zijn gestegen dan de kosten voor de rederijen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Volgens de International Transport Workers' Federation (ITF) is 'geen enkele zending het leven van zeevarenden waard'. Stephen Cotton, secretaris-generaal van de ITF zegt in een persverklaring: "We hebben de internationale gemeenschap en de maritieme industrie consequent gewaarschuwd voor de toenemende risico's waarmee zeevarenden in de Golf van Aden en de Rode Zee worden geconfronteerd. Vandaag de dag zien we met groot verdriet deze waarschuwingen op tragische wijze bevestigd worden." De ITF roept rederijen op om de Rode Zee te mijden en om te varen via Kaap de Goede Hoop. 

Vorige week maakte de Franse rederij CMA CGM bekend weer gebruik te maken van het Suezkanaal. De rederij beoordeelt dit per geval. Ook andere containerrederijen varen nog geregeld door de Rode Zee. Afgelopen maandag (4 maart) werd een containerschip geraakt van het Zwitserse MSC Mediterranean Shipping Company, waardoor een kleine brand en lichte schade ontstond. Het schip vaart onder Liberiaanse vlag. Het Britse bulkschip Rubymar dat na een aanval door Houthi's al bijna twee weken zinkende was is zaterdag (2 maart) definitief gezonken. 

De bulkcarrier True Confidence werd afgelopen woensdag (6 maart) dusdanig getroffen dat er, behalve zes gewonden, ook drie doden vielen. Het schip vaart onder de vlag van Barbados en is in Liberiaans eigendom. Het schip voer door de Golf van Aden. Onder de doden bevinden zich in ieder geval twee Filipijnse zeelieden. De Houthi-rebellen hebben aangegeven dat het om een doelgerichte aanval ging en herhalen niet met de aanvallen te stoppen als 'de agressie van Israël tegen de Palestijnen in de Gazastrook stopt'.

De aanvallen op Houthi-doelen door de maritieme missie onder leiding van de Amerikanen, lijken de Houthi's niet te verzwakken. CNN citeert plaatsvervangend perschef van het Pentagon, Sabrina Singh, die vorige week zei: "We weten dat de Houthi's over een groot arsenaal beschikken. Ze zijn zeer capabel, ze beschikken over geavanceerde wapens, en dat komt omdat ze die uit Iran blijven halen."

Nederland stuurt marinefregat Tromp naar de Rode Zee, wist NOS gisteren (7 maart) op basis van bronnen te melden. Eind maart moet het schip daar operationeel zijn en de taak wordt het beschermen van schepen tegen aanvallen vanuit de lucht.

Containertarieven dalen verder
Onder verladers is er volgens dataplatform Freightos consensus dat de toeslagen en tariefverhogingen van januari en februari te hoog waren. Deze werden echter geaccepteerd doordat er tijdens de eerste weken van de omleidingen veel onzekerheid bestond. Er moesten veel aanpassingen gedaan worden en er was veel haast omdat het slechts enkele weken voor Chinees Nieuwjaar was. Maar nu gaat de zeevracht het laagseizoen in, aldus Freightos, en vervoerders hebben inmiddels de tijd gehad om aanpassingen door te voeren. "Verladers zijn het er dus ook over eens – vooral gezien het feit dat de tariefstijgingen de schattingen van de extra kosten waarmee vervoerders te maken hebben ruimschoots overtreffen – dat de tarieven nu moeten dalen."

De tarieven zakken deze week ook verder. De World Container Index van Drewry daalt met 6% tot $3.287 per 40voets container. Spottarieven voor Shanghai naar Rotterdam zakten met 7% en vice versa met 6%.

Lidl neemt ook transport achterland in eigen handen
De Duitse supermarktketen Lidl richtte in juli 2022 een eigen rederij op: Tailwind Shipping Lines. Nu is er een zustermaatschappij in het leven geroepen: Tailwind Intermodal die het vervoer vanaf de haven in Koper in Slovenië - de belangrijkste haven voor Lidl en waar met de lijndienst Panda Express goederen uit China aankomen - naar het achterland gaat organiseren. The Loadstar meldt dat de goederen vanaf Koper vervoerd met een trein naar het vrachtcentrum in het Oostenrijkse Graz (tot vijf verbindingen per dag).

Lidl richtte in 2022 de eigen rederij op om problemen in de toeleveringsketen en hoge containerverzendingskosten – die zich tijdens de coronapandemie voordeden – in de toekomst te voorkomen. Dit is een tegengestelde beweging van andere grote bedrijven die juist minder schepen zijn gaan charteren na de pandemie. Splash schrijft aan de hand van cijfers van Linerlytica dat Tailwind Shipping de snelst groeiende rederij ter wereld is, met een groei van 43% sinds juli. Volgens de top 100 van Alphaliner staat Tailwind Shipping Lines op de 34e plek met 45.477 TEU (20voetscontainers) en wordt er gevaren met zestien schepen, waarvan twee in eigendom zijn. Ook zitten er nog twee (eigen) schepen in het orderbook.

Tailwind Shipping Lines vaart tussen Azië (waar voornamelijk non-food vandaan komt) en Europa en doet dat naar eigen zeggen momenteel via Kaap de Goede Hoop.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden