Albert Heijn introduceert het Beter voor Natuur & Boer keurmerk voor hun eier-assortiment. Het keurmerk moet voor klimaatvriendelijke productie zorgen en pluimveehouders krijgen een gegarandeerd inkomen, zo schrijft de supermarkt in een persbericht. Al lijkt het nieuwe prijssysteem vooral een verzekering voor zowel de in- als verkoper bij extreme marktontwikkelingen. Eieren met het keurmerk liggen vanaf dit najaar in de schappen.
De eisen voor het keurmerk zijn in samenspraak met agrarisch ondernemers en telers ontwikkeld, aldus Albert Heijn. Eerder ging de supermarkt al een samenwerking aan met 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers. De supermarkt zet bij de nieuwe lijn in op witte eieren. Witte eieren worden namelijk gelegd door kippen die minder voer nodig hebben, waardoor de emissie van de eierproductie daalt. Om de biodiversiteit te stimuleren wordt de uitloop van extra planten voorzien en kruidenrijk ingezaaid. Albert Heijn geeft aan in de extra kosten van deze aanpassingen te voorzien. Daarnaast wordt het aantal legkippen met 15% verminderd, zodat kippen extra ruimte hebben om te scharrelen.
Prijsverzekering
Naast extra eisen op het gebied van dierenwelzijn zet de Albert Heijn in op een nieuw bekostigingsmodel. In het nieuwe betalingssysteem is een verzekering ingebouwd tegen sterk stijgende kosten. De supermarktketen betaalt voor 50% de kostprijs van eieren en voor 50% de marktprijs. Volgens Albert Heijn zorgt een dergelijke prijs voor minimaal gegarandeerd inkomen voor legveehouders. Bovendien neemt Albert Heijn de kosten voor het verduurzamen van de stallen op zich.