De wereldwijde containertarieven schieten de lucht in. Deze week is de World Container Index van Drewry met maar liefst 41% gestegen. Daarmee komt de stijging van de index over de afgelopen vier weken op 70%. De stijging werd ingezet nadat Trump de importheffingen voor goederen uit China terugschroefde van 145% naar 30%. Maar het zijn niet alleen de lijnen van China naar de VS waarop de spottarieven omhoog schieten. Daarnaast is er sprake van grote drukte in West-Europese havens.
Vorige week steeg de World Container Index van Drewry met 10%, deze week is dat dus 41%. De containertarieven zijn daarmee overigens nog steeds een kwart lager dan een jaar eerder. Afgelopen week stegen de spotprijzen het meest op de routes van Shanghai naar Los Angeles (+57%) en New York (+39%). Maar ook van China naar de Europese bestemmingen Genua (+38%) en Rotterdam (+32%) namen de tarieven fors toe.
Drewry verwacht dat de spotprijzen in de tweede helft van dit jaar opnieuw dalen, afhankelijk van de uitkomst van juridische procedures tegen Trumps importtarieven en van capaciteitswijzigingen in verband met de invoering van Amerikaanse belasting op Chinese schepen.
Volgens deze week gepubliceerde cijfers van de Amerikaanse overheid nam de import in april vergeleken met maart met 16,3% af, terwijl de export met 3% toenam. Cijfers over mei zijn nog niet bekend. Vanaf 12 mei is de goederenstroom vanuit China naar de VS weer op gang gekomen, toen de importheffingen werden teruggeschroefd van 145% naar 30%. Door het hoge importtarief was de Amerikaanse vraag flink teruggelopen, ook omdat er voorgaand aan de verhoging veel voorraad alvast was ingeslagen.
Medio augustus loopt deze termijn af. De onderhandeling tussen de twee landen verlopen moeizaam. De tijd tikt ook af naar 9 juli, de dag tot wanneer Trump de EU respijt heeft gegeven voor hogere importheffingen. Het is Brussel nog niet gelukt om een deal te sluiten. Trump stelt zich ook niet echt welwillend op en heeft woensdag weer olie op het vuur gegooid door het importtarief op staal en aluminium te verhogen van 25% naar 50%. Voor het VK blijft het vorige tarief van 25% gelden.
Chaos in haven Antwerpen
Veel ondernemingen nemen het zekere voor het onzekere en proberen zo snel en zoveel mogelijk grondstoffen en waren de VS binnen te krijgen. In West-Europese havens is het ook druk, al vormen de handelsspanningen maar een van de redenen. "Drukte is nog vriendelijk uitgedrukt, chaos is een beter woord", zegt Jacques Vandermeiren, CEO van de Antwerpse haven in het Belgische dagblad De Tijd. Volgens hem is dit alleen voorgekomen tijdens de coronaperiode, maar was er toen een duidelijke oorzaak. "Nu zijn er overal bottlenecks, maar om veel meer verschillende redenen. En niemand weet hoelang het gaat duren." Als oorzaken naast de extra vraag door de dreigende handelstarieven van de VS worden de voortdurende crisis op de Rode Zee genoemd, droogte in het Panamakanaal en lage waterstanden op de Rijn. Vandermeiren geeft tegenover De Tijd ook aan dat nieuwe containerallianties niet meer alle havens aandoen waardoor ze afhankelijk worden van doorvoer naar andere havens.
Ook Drewry constateerde onlangs dat de havencongestie in belangrijke Noord-Europese knooppunten toeneemt, met name in Bremerhaven, maar ook in Antwerpen, Rotterdam en Hamburg. Buiten Europa doet dit probleem zich ook voor, zoals in Shenzhen (China), Los Angeles en New York.
Opslag in Nederlandse koelhuizen in prijs gestegen
In Nederland was het eerste kwartaal van dit jaar zeetransport en binnenvaart goedkoper dan een jaar eerder, terwijl spoor- en wegvervoer duurder werd, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Ook opslag in koelhuizen steeg in prijs.
De prijzen van goederenvervoer over zee, waaronder containervervoer, vanuit Nederland waren in het eerste kwartaal van 2025 6,0% lager dan een jaar eerder. Goederenvervoer over de weg nam in het eerste kwartaal van dit jaar in vergelijking met een jaar eerder 1,8% in kosten toe. Goederenvervoer over de weg met containers werd 1,1% duurder en gekoeld wegtransport nam 2,3% in kosten toe. Droge bulk over de weg vervoeren werd dan weer 3,1% duurder.
Goederenvervoer per spoor werd in het eerste kwartaal van 2025 op jaarbasis 2,5% duurder. Binnenvaart werd juist 2,5% goedkoper voor goederenvervoer. Daar zit nogal een verschil in bij wat er vervoerd werd. Containers vervoeren met de binnenvaart werd 0,1% goedkoper, terwijl natte bulk vervoeren 9,2% minder kostte. Ook of het op contractbasis was, maakte uit. Droge bulk op contractbasis was 2% duurder dan een jaar eerder, terwijl dat via de spotmarkt 4,5% duurder was. Opslag in koelhuizen kostte in het eerste kwartaal 3,4% meer dan in het eerste kwartaal van 2024.