Duitse consumenten staan niet meer superenthousiast in de rij om zuivelalternatieven te kopen. Bij drinkmelkvervangers en de kaasalternatieven is de groei lager dan in de twee voorgaande jaren, bij de yoghurtvervangers is in de eerste vier maanden van het jaar zelfs minder afgezet.
Dit blijkt uit gegevens die het Duitse ZMB verzamelt. De afzet tussen januari en april daalde met 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het gaat overigens om relatief kleine volumes plantaardige yoghurt: krap 4.000 ton per maand.
Bij de melkvervangers viel in de eerste vier maanden van dit jaar nog een groei te meten van gemiddeld bijna 10%, met een piek in de eerste drie maanden. In april zakte de groei vrijwel helemaal weg. De volume-afzet bedroeg in deze maand bijna 30.000 ton.
De markt voor kaasalternatieven deed het nog het best en groeide met gemiddeld bijna 17%. Toch werd in april slechts zo'n 500 ton product verkocht in heel Duitsland.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.