De oliemarkt is in de ban van de kerst. Vanwege de naderende feestdagen vliegen veel mensen naar hun familie. Vooral een groter aantal vluchten in de Verenigde Staten (VS) zorgt voor een stijgende internationale vraag naar olie. Dit is niet de enige reden dat olie duurder is geworden. Ook lagere productieverwachtingen uit de Verenigde Staten en optimisme over het afgezwakte Chinese coronabeleid zorgen voor een hogere olieprijs.
De olieprijs steeg deze week met ruim 8%. Op vrijdag 16 december was de prijs van Brentolie $76,18 per vat. Daarna steeg de olieprijs constant. Op donderdag 22 december kostte een vat Brentolie $82,88.
Een belangrijke reden voor de stijgende olievraag is dat veel mensen op het moment naar hun familie reizen. Zo keren veel expats voor de feestdagen terug naar hun geboorteland. Vooral binnen de VS vliegen mensen vaker naar hun familie. De extra vraag heeft een flinke impact op de olievoorraden van het land. In de VS nam de olievoorraad met 5,89 miljoen vaten af. Het Amerikaanse Energie Agentschap (EIA) verwachtte dat de olievoorraad met slechts 1.66 miljoen vaten zou dalen.
Ook lagere verwachtingen van de Amerikaanse olieproductie in 2023 duwen de olieprijs omhoog. OPEC heeft namelijk de verwachtingen voor de Amerikaanse olieproductie naar beneden bijgesteld. Volgens het oliekartel zal de VS in 2023 minder schalieolie produceren. De lagere productie is het resultaat van onder-investeringen in fossiele brandstoffen. Door een steeds grotere focus op hernieuwbare energie wordt er in de VS steeds minder in fossiele brandstoffen geïnvesteerd.
Optimisme over China overheerst
Ook optimistische verwachtingen uit China dreven de olieprijs op. Sinds ongeveer een maand zwakt China het Spartaanse coronabeleid af. Begin december besloot Beijing dat Chinezen niet langer een deel van hun quarantaine in covidhotels hoeven uit te zitten. Net als in andere landen blijven besmette Chinezen na deze beslissing thuis. Daarnaast worden grootschalige testprogramma's in verschillende Chinese steden afgeschaft. Tot voor kort moesten alle inwoners van verschillende grote Chinese steden zich om de dag laten testen.
Vorige week kwam daar nog een grote versoepeling bovenop. China besloot de binnenlandse reisbeperkingen die het land in verband met Covid had ingesteld, los te laten. Tot dinsdag 10 september werden alle Chinezen gevolgd door middel van een app. Daarmee hoopte de Chinese overheid te voorkomen dat mensen naar besmette gebieden zouden afreizen. Speculaties over een einde aan het beruchte zerocovidbeleid zorgden ook deze week weer voor een stijgende olieprijs. Omdat China's werelds grootste oliegebruiker is, stijgt de internationale vraag naar olie als China hun strenge covidbeleid loslaat.
Toch is het maar de vraag of China zich verdere versoepelingen kan veroorloven. Omdat China het coronavirus tot nu toe altijd streng onderdrukte, heeft de Chinese bevolking amper resistentie tegen het virus opgebouwd. Daarnaast zijn veel oude mensen niet gevaccineerd en is het Chinese vaccin een stuk minder effectief dan de westerse mRNA-vaccins. Als gevolg hiervan wordt de Chinese zorg op het moment overspoeld met coronapatiënten. Volgens sommige bronnen zouden door de huidige uitbraak wel eens 2 miljoen Chinezen aan het virus kunnen overlijden.
Na de stevige stijging van vorige week, daalt de dieselprijs weer. Op vrijdag 16 december stond de dieselprijs op het hoogste punt van de week. De prijs van 100 liter diesel was op dat moment €135,39. Daarna daalde de dieselprijs tot maandag 20 december naar €130,92.