Nu de nieuwsjaarsvakantie in China ten einde komt, neemt de productie weer toe en worden de achterstanden weggewerkt. Dat heeft deze week al effect op de kosten in de logistieke keten, want die stijgen weer. Al is dat nu nog marginaal. Op het vasteland wordt de transportsector in de Verenigde Staten en Canada daarnaast negatief beïnvloed door demonstraties op de Ambassador Bridge.
De World Container Index van Drewry is deze week met 2% gestegen tot $9.378 per 40 voets container. Daarmee ligt de gemiddelde prijs voor containervervoer over zee 79% hoger dan in dezelfde week één jaar eerder. Vooral de tarieven vanuit Azië zijn afgelopen week gestegen, wat samenhangt met het eindigen van de nieuwsjaarsvakantie in China. De vraag vanuit de Verenigde Staten en de Europese Unie neemt weer toe, de productie trekt weer aan en de achterstanden worden inmiddels weggewerkt.
Hierdoor stegen de transportkosten van Azië richting de oostkust van de Verenigde Staten met 8% tot gemiddeld $17.931 per container. De gemiddelde prijs voor transport tussen Azië en de westkust van de Verenigde Staten steeg afgelopen week met 3% tot $15.671 per container van 40 voet. Dit verschil wijst volgens analisten ook op een groeiende vraag vanuit de oostkust. Niet vreemd gezien de havens in Los Angeles en Long Beach nog altijd geteisterd worden door opstoppingen. Sinds oktober is de interesse van verladers in havens in de oostkust met 40% toegenomen.
Verstoringen door demonstranten
Niet alleen op zee nemen de uitdagingen weer toe. Afgelopen week hadden demonstranten, waaronder veel vrachtwagenchauffeurs, de Ambassador Bridge (die van Detroit en Windsor tot Ontario loopt) geblokkeerd. Dit om te protesteren tegen coronamaatregelen in Canada. De blokkade veroorzaakte diverse vertragingen, omleidingen en verstoringen. Hierdoor waren er exporteurs die afweken naar transport via de lucht. De Freightos Air Index steeg zodoende tot circa $14 per kilo. Dat is zeven keer hoger dan het normale tarief.
Analisten verwachten niet dat de transportkosten komende week dalen. Stabilisatie zal het hoogste haalbare zijn, melden ze bij Drewry. Dit wordt ondersteund door het feit dat er in de Verenigde Staten geen tekenen zijn van een significante daling in de importvolumes.