Aardappelcoöperatie Avebe investeert €66 miljoen in haar innovatie- en duurzaamheidsprogramma. Een groot deel van dat bedrag wordt besteed aan de eiwitproductie. "De sterke groei van de plantaardige markt, in combinatie met de aantrekkelijke eigenschappen van ons aardappeleiwit, hebben geleid tot een tekort aan Solanic." En daarom heeft Avebe het doel om de productie te verhogen.
De markt voor plantaardige voedingsmiddelen heeft afgelopen twee à drie jaar een enorme vlucht genomen. Aardappelcoöperatie Avebe zag de potentie al veel eerder. "Wij zijn al sinds 2007 bezig met de winning van eiwit uit aardappelen", vertelt marketing manager Marieke Kanon desgevraagd. Het aardappeleiwit komt op de markt onder de naam 'Solanic' en wordt veelvuldig verkocht aan bedrijven in de (plantaardige) levensmiddelensector. "Vooral de vraag vanuit de zuivelindustrie, vleesindustrie en snoepproducenten springt eruit."
Net zoals het eiwitisolaat uit de favaboon dat Cosun deze week presenteerde, kan het aardappeleiwit gebruikt worden om dierlijke ingrediënten (zoals gelatine of melkeiwit) te vervangen. "Solanic heeft meerdere toepassingen. Het kan een hoge nutritionele waarde creëren of juist de textuur verbeteren", aldus Kanon. Bart Pennings, director of business development bij Avebe, vult dat aan: "We helpen bijvoorbeeld bij het creëren van een veganistisch alternatief voor kaas. Met Solanic kunnen we dat alternatief de gewenste textuur geven: van romig en schepbaar tot glad en smeerbaar of stevig en snijdbaar."
Groeiende marktvraag
Zoals gezegd, kiezen consumenten steeds vaker voor een plantaardig alternatief. Daarmee groeit ook de vraag naar het Solanic-aardappeleiwit. "Solanic-aardappeleiwit heeft de laagste CO2-voetafdruk ten opzichte van andere dierlijke en plantaardige eiwitten. De sterke groei van de plantaardige markt, in combinatie met de aantrekkelijke eigenschappen van dit aardappeleiwit, heeft afgelopen paar jaar tot een tekort geleid", stelt Pennings.
Om aan de groeiende marktvraag te kunnen blijven voldoen, investeert de coöperatie dit jaar €66 miljoen haar innovatie- en duurzaamheidsprogramma. "Het overgrote deel van dat bedrag wordt besteed aan de eiwitproductie", vertelt Kanon. "Je moet dan onder meer denken aan een nieuwe productielocatie en droogtoren op de locatie in Gasselternijveen (Drenthe) en in Dallmin (Duitsland). Op die laatste locatie willen we het eiwit winnen voor de diervoedingsindustrie."
De uitbreiding zorgt voor een aanzienlijke toename van de productiehoeveelheid, waarmee voldaan moet kunnen worden aan de vraag. Of er nog andere plannen zijn voor de plantaardige markt, laat Avebe niet weten. "We zijn bezig met allerlei gave projecten, waaronder op het gebied van zuivel. Maar meer kan ik daar nu nog niet over vertellen", sluit Kanon af.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.