De verwachting van Freightos Group is dat de vrachtkosten, zowel voor vervoer over zee als via de lucht, dit jaar vergelijkbaar blijven met het afgelopen jaar. Dat heeft te maken met de ophoping van schepen langs de kust van de Verenigde Staten. Oplopende levertijden zijn daar weer een gevolg van. Het vliegverkeer kampt daarnaast met flinke capaciteitstekorten. Tegelijkertijd wordt nog geen afname in de vraag naar geïmporteerde goederen verwacht.
Consumenten geven al sinds de start van de coronapandemie meer uit aan geïmporteerde goederen. Dit is niet vreemd, want in veel landen waren fysieke winkels de afgelopen twee jaar met tussenpozen noodgedwongen gesloten. "Die stijging in de consumentenuitgaven is dé trigger geweest voor de huidige, ontregelde logistieke sector", vertelt Judah Levine, hoofd van de afdeling Onderzoek bij Freightos Group in een jaaroverzicht. De gestegen vraag vanuit consumenten kwam voor het eerst tot uiting in de prijzen in juni 2020, blijkt uit cijfers van die logistiek dienstverlener. De weg naar boven is sindsdien niet gekeerd, ook afgelopen jaar niet. Vooral vervoer tussen Azië en de Verenigde Staten is duur geworden, met prijzen boven de $15.000 per 40 voets container.
De problemen die volgden – concurrentie op het gebied van lege containers en oplaaiende corona-uitbraken in Azië – hielden de prijs ook het afgelopen jaar hoog. "De trigger was het feit dat de vraag vanuit de consument met ruim 20% toenam. Het feit dat de prijzen nu niet meer dalen, heeft te maken met 'ophoping'. In de Verenigde Staten liggen bij sommige havens tientallen schepen te wachten tot ze kunnen aanmeren", aldus Levine. Dat levert vertragingen op. In sommige gevallen duurt het volgens Freightos tegenwoordig gemiddeld tachtig dagen om een pakket te ontvangen. "Eerder was datzelfde pakket er in veertig dagen."
Geen goedkoop jaar
Enkele maanden terug was er nog hoop dat de vrachtkosten dit jaar weer terug zouden kunnen keren naar 'normale' niveaus. Die verwachting is door veel analisten inmiddels de prullenbak ingeworpen. Ook door Freightos. "Voorlopig zien we geen afname in de vraag vanuit consumenten. Helemaal niet nu de omikronvariant van het coronavirus wederom voor lockdowns zorgt. Nieuwe uitbraken in China kunnen daarnaast opnieuw voor havensluitingen zorgen. Dat zagen we ook in de zomer van 2021 veelvuldig. Daarom verwachten wij dat 2022 vergelijkbaar zal zijn met afgelopen jaar, qua prijsvorming."
Ook voor transport via de lucht zijn de verwachtingen relatief somber. "Een deel van de verkopers is overstapt op vervoer via de lucht, omdat transport via de oceaan zo lang duurde. Maar ook daar lag de capaciteit lager. Immers de meeste pakketten worden verstuurd via passagiersvluchten én die waren er simpelweg minder", aldus Levine. De prijzen zijn hierdoor gestegen tot $16 per kilo voor transport van China naar de Verenigde Staten. "Dat is een recordprijs. En we verwachten niet dat dit jaar teruggekeerd kan worden naar een niveau van voor de coronapandemie. Daarvoor halen we dezelfde redenen aan als bij de oceaantarieven."