Shutterstock

Interview De Ronde Bresser

'Levertijden verpakkingen verdubbeld'

26 Januari 2022 - Rianne Nieuwenhuize

Alexander de Ronde Bresser is franchisegever bij Caféco; een nieuwe samenwerking tussen Chocolate Company, Doppio Espresso en Barista Café. De Ronde Bresser was hiervoor jarenlang directeur van de Chocolate Company. 'De levertijden op verpakkingen, bijvoorbeeld van porselein uit China of Thailand, zijn verdubbeld. Was dat voorheen vijf maanden; nu is het naar tien maanden gegaan.'

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Sinds december werken de drie bedrijven samen in Caféco. Is groeien in binnen- en buitenland het doel?
"Wij waren voorheen drie merken, met een eigen organisatie. Door middel van deze samenwerking kunnen we de voordelen van schaalgrote benutten. We kunnen zaken doen die we eerst niet als aparte organisaties konden. Zo kopen we nu gezamenlijk in, maar veel belangrijker is dat we op het gebied van kennisopbouw en data meer kunnen bereiken. Er is veel synergie.  Dat geldt ook voor de marketing; we gaan uitgebreider marktonderzoek doen. Er is gewoon meer kennis aan boord."

Wat merk jij van de grondstoffenrally?
"Vraag en aanbod zijn enorm uit balans. Koffieprijzen betalen we over het algemeen per oogst, omdat we een bepaalde hoeveelheid kopen. We gaan binnenkort merken hoe de verhogingen uitpakken. Maar, koffie is natuurlijk maar een deel van wat wij verkopen. Als je kijkt naar de totale kosten van bijvoorbeeld één Doppio Café; daar zitten gas, water en elektriciteit in. De indexering gaat door, ondanks de coronacrisis. Ook verpakkingen zijn duur. Bij Chocolate Company werken wij veel met cadeaus, daar stijgen de prijzen met tientallen percentages."

"Het gaat om veel meer aspecten dan alleen grondstoffen, die uiteindelijk optellen naar de kostprijs. Daarom is het zo belangrijk dat we op de juiste momenten de consumentenprijzen verhogen. Hoe zorg je dat je over het hele jaar aan de brutomarge komt om je business te doen? We moeten kijken welke onderdelen van onze producten verhoogd moeten worden in prijs."

Wat biedt corona op het gebied van kansen?
"Het zorgt voor nieuwe manieren van werken en experimenteren. Hoe ga je als café om met delivery, dat is de vraag. De ene formule is hier beter in dan de andere. We werken nu vaker met QR-codes en bestelschermen à la McDonald's. Tegelijkertijd leeft de vraag: wat kan je met de merken die je in je portefeuille hebt? Het versturen van cadeaus is enorm toegenomen, en dat merken we bij Chocolate Company."

"Ik ben benieuwd wat er gebeurt als alles weer normaler is. Dan verwacht ik dat een aantal bestelsystemen in de lucht blijven, zoals betaalschermen en QR-codes. De consument heeft hier stappen in gemaakt qua acceptatie. De jonge generatie kijkt hier sowieso niet raar van op. Gastvrijheid staat bij ons voorop, maar dat kan ook in andere dingen zitten dan een kassa met een medewerker. Hoe zorg je dat alle generaties zich thuisvoelen in de winkels met de digitalisering die toeneemt, dat is de vraag."

Heb je last van logistieke uitdagingen?
"De levertijden op verpakkingen, zoals van porselein uit China of Thailand, zijn verdubbeld. Waar dat voorheen vijf maanden was, is dat nu tien maand. We hebben daardoor aan het begin van de coronacrisis vaak mis gegrepen. Nu plannen we om die reden meer vooruit. Het is lastig, ook omdat we van tevoren niet weten hoelang de lockdowns en maatregelen van kracht zijn. Straks grijp je mis. Je neemt eigenlijk meer risico's in je voorraad. Inmiddels zijn er weer lockdowns in China. Het is de vraag wat dat betekent. Het wordt in elk geval tijd dat hier in Europa ook verpakkingen geproduceerd worden. Helemaal als containerkosten zo hoog blijven en de levertijden zo lang. Als toeleverancier is de vraag: doe je er goed aan om de situatie zo te houden? Voor afnemers wordt het nu echt een rekensom."

Wat merk je van de hoge energieprijzen?
"We hebben een chocoladefabriek; daar merken we dat gas en elektriciteit duurder zijn geworden. Daarnaast ervaren we dat vooral bij de aangesloten cafés, zonder dat er omzet tegenover staat. We zijn het enige land dat half januari zo'n harde lockdown kende. Op dit moment (begin januari) verkopen winkels in Antwerpen 30% van de omzet die normaliter in Nederland gedraaid wordt. Het was bijna onhoudbaar dat de winkels hier dicht moesten blijven. Dat is moeilijk te verkroppen voor ondernemers in Holland."

Wat drijft jou om in de foodsector te werken?
"Ik zit er al aardig lang in, en de laatste jaren was ik met name druk met de Chocolate Company. Ik vind consumentenmerken - in combinatie met food - een mooie, fascinerende wereld, waarin veel veranderingen doorgevoerd worden. Ik werk met een groep ondernemers die mij voeden met nieuwe ideeën voor concepten."

Wat is de grootste uitdaging binnen de foodbusiness voor 2022?
"Allereerst moeten we zorgen dat we een (nieuwe) organisatie neerzetten die goed loopt. Ook moeten de drie formules (Chocolate Company, Doppio Espresso en Barista Café) op de juiste manier commercieel en operationeel worden begeleid. En tenslotte; hoe gaan we om met alle facetten rondom de coronacrisis, zodat we coronaproof blijven. We hebben hierin al veel uitgeprobeerd, maar het moet nog concreter worden."

Heb je ook passies naast je baan?
"Ik heb de afgelopen jaren het wielrennen opgepakt. Dit is begonnen voor de stichting ALS op de Mont Ventoux. Ik vind het leuk om mij in te schrijven voor een klassieke toertocht. Dat is een mooie stok achter de deur om lekker bezig te zijn. Wel altijd met leuke mensen natuurlijk."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden