Shutterstock

Achtergrond Logistiek

Logistieke kosten blijven uitdaging voor industrie

4 Februari 2022 - Kimberly Bakker

Van alle inputkosten in de sector (denk aan kosten voor energie, brandstof, verpakkingsmateriaal en grondstoffen) behoorde de prijsstijging voor transport tot de toppers. Afgelopen jaar steeg de Freightos Global Container Index met 123% tot $9.806 per container. Inmiddels zijn de prijzen iets gezakt, maar de uitdagingen blijven zeker dit jaar nog groot.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Een enkeltje van Oost-Azië richting de Noord-Amerikaanse oostkust bedroeg afgelopen jaar al gauw $16.781 per container. En voor transport van China naar de Europese Unie moest vorig jaar gemiddeld $14.999 per container afgetikt worden. Vandaag de dag liggen de prijzen iets lager; de World Container Index van Drewry komt donderdag 3 februari uit op $9.376 per veertig voets container. Hoewel dit een daling van 0,5% is ten opzichte van afgelopen week, blijft de containerprijs 79% hoger dan dezelfde week vorig jaar. Nog steeds geldt dat de kosten voor transport vanuit Azië het hoogste zijn.

Freightos meldt voor transport van Azië naar de westkust van de Verenigde Staten een prijs van $15.218 per container (-2%). Transport richting het oosten van de Verenigde Staten kost momenteel zo'n $16.659 per container (-1%). Drewry spreekt voor dezelfde route over prijzen van $10.571 en $13.125 per container. Kortom: er heerst meer rust op de markt. Die rust wordt veroorzaakt door het Chinees Nieuwjaar. Doorgaans stijgen de containerprijzen in aanloop naar die feestdag. Dat dit nu niet het geval is, heeft volgens analisten te maken met het feit dat de prijzen al tien keer hoger liggen dan normaal. Daarbij zijn de levertijden fors opgelopen. Even een weekje wachten, is dus geen probleem dit jaar.

De uitdagingen blijven bestaan
Tegelijkertijd zijn de problemen in de havens van Los Angeles en Long Beach nog altijd niet voorbij. Er wordt druk gezocht naar een manier om de verstoppingen het hoofd te bieden. Naast het verlengen van de openingstijden en het beboeten van schepen die te lang aanmeren, is nu een nieuw idee geopperd. Elke beschikbare lege container moet zo snel mogelijk terug naar Azië. Het moet daarbij niet meer uitmaken of dit een container van een concurrerende partij is. De hoop is dat de doorloop zodoende sneller zal verlopen.

Hoewel de gemiddelde prijs voor containervervoer deze week weer iets gedaald is en er enige rust heerst, blijven de uitdagingen voor de foodbusiness groot. Analisten verwachten dat de problemen in de toeleveringsketen namelijk nog zeker tot ver in 2022 aanhouden. Daarbij zien analisten ook steeds meer problemen voor de langere termijn, zoals het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Verwacht wordt dat dit probleem dit jaar niet eens opgelost wordt. De logistieke problemen zijn volgens de Verenigde Naties inmiddels vooral een probleem geworden voor de armste landen, waar ze zomaar voor 1,5% kunnen bijdragen aan de algemene inflatie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden