De oorlog die Rusland is gestart door Oekraïne binnen te vallen, heeft nog geen effect gehad op de containerprijzen. Dat blijkt uit de recente analyses van logistiek dienstverleners Drewry en Freightos. Dat betekent niet dat de markt niet in spanning afwachten wat er te gebeuren staat. Er liggen namelijk nog steeds verstoringen op de loer.
De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee, verzameld in de World Container Index van Drewry, komt voor deze week uit op $9.477 per veertig voets container. Dat is een stijging van 1,1% in vergelijking tot vorige week en 81% hoger dan dezelfde week in 2021. Logistiek dienstverlener Freightos meldt voor containertransport van Azië richting de Verenigde Staten deze week relatief stabiele prijzen: voor transport richting de westkust is dat ongeveer $15.511 per container en naar de oostkust van de Verenigde Staten betreft het $17.866 per container.
Het feit dat de havens van Long Beach en Los Angeles vooruitgang hebben geboekt in het verminderen van het aantal lege containers op de werf, draagt hieraan bij. De staat Californië heeft onder meer voormalig kermisterreinen en gevangenisterreinen vrijgemaakt voor containeropslag. Zodoende ontstaat weer meer ruimte in de haven zelf. Tegelijkertijd is dit niet voldoende om de wereldwijde verstoringen het hoofd te bieden. Zo zijn de vertragingen in Azië na de nieuwjaarsvakantie nog niet bijgewerkt. En de inval van Rusland in Oekraïne helpt ook niet mee in het herstel.
'Lagere prijzen nu helemaal ver weg'
Hoewel de containerprijzen op dit moment nog niet reageren op de uitgebroken oorlog tussen Rusland en Oekraïne, is er wel degelijk spanning te voelen in de logistieke sector. De scheepsbewegingen in de Zwarte Zee-regio, een belangrijk doorvoerpunt voor export van droge bulk (zoals tarwe en maïs), kunnen zodoende worden beperkt. Dit terwijl de wereldwijde toeleveringsketens zich al in een zeer krappe positie bevinden. Een nieuwe opstopping is daarom niet wenselijk, stelde Lars Jensen van adviesbureau Vespucci Maritime recent in de bijeenkomst FreightWaves. "Dit kan de prijs nóg langer op historisch hoog niveau houden."
Een ander punt van aandacht is volgens hem hoe Rusland gaat reageren op eventuele sancties. Jensen verwacht zelf dat de grootmacht dit gaat doen met cyberaanvallen én dat kan desastreus zijn voor het huidige logistieke herstel. "Maersk werd vijf jaar terug getroffen door een massale cyberaanval en was daardoor ongeveer een week volledig off the grid. Het kostte het bedrijf een paar weken om weer volledig operationeel te zijn. Dat kunnen we ons nu – met de huidige krapte – niet veroorloven", stelt hij. Er is nu immers geen buffercapaciteit. "We hebben onvoldoende schepen, omdat ze in de rij staan. En we hebben havens en terminals die vreselijk overbelast zijn."