De markt voor online boodschappen doen groeide, ook in het Verenigd Koninkrijk, tijdens de coronacrisis hemelhoog. Nu het gewone leven weer op gang is gekomen, is het tijd voor een realitycheck voor de Britse online super Ocado.
Op 25 september 2020 piekte de (slot)koers van Ocado Group Plc. Vergeleken met toen is het aandeel 71% gekelderd. En die teloorgang laat zich voelen in de top van het concern. De koers heeft invloed op de beloning van de bedrijfstop. Doordat een koersdoel niet werd gehaald, kreeg mede-oprichter en CEO Tim Steiner geen bonus van £20 miljoen. Het toekennen van de bonussen, waarbij de CEO maximaal £20 miljoen en andere directieleden £5 miljoen per jaar kunnen krijgen, werd begin deze maand voorgelegd op een aandeelhoudersvergadering. Bijna 30% van de aandeelhouders stemde tegen het plan. Ongeveer een even groot deel was tegen het beloningsbeleid van Ocado. Deze plannen haalden het wel.
Koers 71% gezakt
Vandaag (16 mei) is het aandeel nog maar 29% waard ten opzichte van de piek van £2.892 op 29 september 2020. Op 5 februari 2021 was er opnieuw een piek van £2.844. Sindsdien gaat het bergafwaarts. Vanmiddag (16 mei) was het aandeel £817,40 waard. De koers staat daarmee onder die van eind februari 2020 (£1.064), waarna de coronacrisis zich begon te ontvouwen en die de koers van de online supermarkt omhoogstuwde. De laatste dagen is de koers wel voorzichtig aan het opkrabbelen van een dieptepunt van £800,20 op 6 mei.
Voor het eerst sinds begin 2019 komt de marktwaardering van Ocado Group Plc onder die van J Sainsbury Plc, de groep waaronder ook de fysieke supermarktketen Sainsbury's valt, merkte persbureau Bloomberg vorige week op. Vergeleken met de koers van het moederbedrijf van de online supermarkt beweegt die van J Sainsbury Plc zich in een rechte lijn.
Er is eigenlijk geen ander bedrijf waar Ocado goed mee te vergelijken is. Naast de online supermarkt, Ocado Retail - een joint venture met Marks & Spencer, verkoopt het concern Ocado Group Plc licenties van zijn eigen technologie voor robotisering aan andere retailers wereldwijd. Het eerste kwartaal van dit jaar heeft Ocado Retail een omzet gedraaid van £564,7 miljoen, 5,7% lager dan het eerste kwartaal van 2021. Voor de hele Britse supermarktbranche was dit -4%. Het eerste kwartaal van vorig jaar groeide de omzet in vergelijking met Q1 2020 nog 31,7%. Het aantal bestellingen daalde 11,5% naar 367.500. Op jaarbasis nam het aantal actieve klanten wel toe met 31% tot 835.000.
Door inflatie vergroten prijsvechters marktaandeel
Net als andere retailers wordt ook Ocado geplaagd door kosteninflatie, verder aangezwengeld door de oorlog in Oekraïne. Ocado is ook geen prijsvechter. Britten gaan de laatste tijd steeds vaker naar de Aldi en Lidl, die ook daar alom zijn vertegenwoordigd. Vooral Aldi wint marktaandeel en bijvoorbeeld Sainsbury's adverteert in de winkel met Aldi price match, producten die even duur zijn als bij de Aldi. Daarbij komt dat ook in Groot-Brittannië de coronamaatregelen zijn opgeheven en mensen weer massaal zelf naar de supermarkt gaan.
Sinds het einde van coronabeperkingen normaliseer de waarde van het gemiddelde (virtuele) winkelmandje, gaf Melanie Smith, topvrouw van Ocado Retail aan tijdens de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal. Ze zei ook dat de omvang van de inflatie van de voedselprijzen en het prijsverloop van essentiële voorzieningen als energie moeilijk zijn te voorspellen. De ceo gaat uit van een omzetgroei over het hele jaar van rond de 10%.