Lotus Bakeries heeft in 2023 de omzet met maar liefst €185 miljoen opgeschroefd. CEO Jan Boone laat met trots weten dat daarmee voor het eerst de mijlpaal van €1 miljard is gepasseerd.
Lotus Bakeries, met bekende merken als Peijnenburg en Snelle Jelle, stelt dat volumegroei en prijsstijgingen de drijvende krachten zijn achter de omzetgroei. Ook de winst noteert fors hoger en stijgt met bijna 25% tot €131 miljoen. Het Belgische bedrijf slaagt er naar eigen zeggen in om supermarkten te overtuigen om de hogere kosten door te rekenen in de afzetprijzen. Dit doen ze door hun prijsverhogingen ver van tevoren aan te geven.
Internationaal succes
Ook op internationaal niveau timmert het bedrijf aan de weg. Op overzeese markten als de Verenigde Staten, Australië en Canada werden de afzetcijfers opgeschroefd en ook binnen Europa was er succes. Door de internationale groei stegen de Lotus Biscoff Koekjes naar de top vijf op de wereldwijde Cookie Brands Ranking. Lotus Bakeries geeft aan dat de internationalisering van onder andere Lotus Biscoff prioriteit blijft.
Koerswinst
Door de sterke cijfers valt Lotus Bakeries bij beleggers in de smaak. Na publicatie van de jaarcijfers steeg het aandeel gisteren (5 februari) met bijna 20% tot €9.360, al vond er vandaag wel weer een behoorlijk stevige correctie plaats. Naast de koerswinst gaat ook het dividend omhoog. De koekjesgigant laat weten dat de Raad van Bestuur een bedrag van €58 per aandeel aan brutodividend zal voorstellen tijdens de aandeelhoudersvergadering. Een aanzienlijke stijging in vergelijking met 2022 toen dit €45 was.