Dalicious

Food People Muriël Schueler

'Afzetkanalen moeten aansluiten op waarden'

13 Augustus 2024 - Linda van Eekeres

Dalicious is een biologisch tussendoortje met als hoofdingrediënt, zoals de naam al zegt, dadels. Zes jaar geleden werd het bedrijf opgericht en onlangs werd er een nieuwe, derde smaak geïntroduceerd, tegelijk met handzame meeneemverpakkingen. Met dat laatste wil eigenaar Muriël Schueler nieuwe afzetkanalen aanboren.

Er staan nog meer veranderingen op stapel. Nu is Dalicious nog een eenmanszaak, maar daar moet binnenkort verandering in komen. Schueler is op zoek naar een team en/of zakenpartner en wil ook de productenlijn uitbreiden.  

Hoe is Dalicious ontstaan?
"Vanuit het persoonlijke gemis naar een lekker en guilt free tussendoortje. Eind 2017 was dat er niet voor mij. Wat er wel was, waren ontbijtrepen, groot en ik vond ze niet erg lekker, vaak vol suikers en andere ongezonde toevoegingen. Het verbaasde me ook hoeveel ongezonde tussendoortjes er te koop zijn vol slechte vetten, toegevoegde suikers, e-nummers en kleur- en geurstoffen. Ik dacht: dat moet anders kunnen, want we hebben zoveel lekkers dat aan een boom of struik groeit. Vers en puur eten heeft mijn voorkeur, ook voor mijn kinderen. Toen mijn eerste kind in 2012 naar de crèche ging maakte ik voor haar ook tussendoortjes met noten, pitten, zaden en fruit als alternatief voor de ongezonde snacks die ze kreeg."

"Ik ben het toen gaan maken in mijn eigen keuken, met wat er in huis was. Het was helemaal niet het idee om het ook voor anderen te maken, maar ik heb het thuis en aan wat vrienden laten proeven en die vonden het erg lekker. Ergens werd bij mij toen een vuurtje aangewakkerd. Ik ben letterlijk de markt op gegaan en heb het daar getest. Ik maakte de producten ondertussen zelf in een externe keuken en verkocht op kleine schaal aan events en cateraars. Het was handwerk en vrij kostbaar. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een producent. Vervolgens kreeg ik Crisp als eerste grotere klant."

Welke hobbels kwam je tegen?
"De samenstelling, vorm en portiegrootte zijn uniek. Wat ik toen nog niet wist, is dat je dus ook geen standaard productiemal-, of proces kunt gebruiken. Dat moet je zelf gaan ontwikkelen. Het was zoeken: welke productiepartner kan én wil dit produceren? Dat was heel moeilijk, want ik zit aan een aantal dingen "vast", zoals de vorm en de samenstelling. Ik gebruik geen correctie-, en vulmiddelen om het bijvoorbeeld steviger te maken. Als dat niet was gelukt, had ik een compromis moeten sluiten. Ik kijk er met een glimlach op terug, maar dat was toen heel anders. Ik ben er heel blij mee dat het allemaal zo heeft uitgepakt. Het is achteraf goed dat ik geen kennis van zaken had, want anders had ik het product misschien niet zo uniek en innovatief gemaakt."

In 2021 heb je het biologische label gekregen, toen de producent gecertificeerd werd, maar sommige ingrediënten waren dat al vanaf het begin. Waar komen de grondstoffen, zoals dadels, zonnebloempitten en amandelen vandaan?
"De dadels komen uit Saudi-Arabië. Cacao komt uit Peru en kokos uit Sri Lanka. De rest proberen we zo dichtbij mogelijk te halen. Amandelen uit Spanje, zonnebloempitten uit Italië en Hongarije, citroenolie uit Duitsland. Het zijn allemaal familiebedrijven, waar onze productiepartner intensief mee samenwerkt. Zij kennen alle leveranciers, gaan er ook langs. Ze hebben dezelfde visie als wij om waarde toe te voegen aan de hele keten."

Wat is die visie?
"Clean label en less is more zijn heel belangrijk in onze visie; hoe je met slechts vier pure ingrediënten iets lekkers en goeds kan maken. Heel veel producten hebben een enorme ingrediëntenlijst. Ik hoop dat Dalicious inspireert en potentiële klanten ook inzien dat we toe moeten naar meer waardering voor eten en pure en natuurlijke ingrediënten."

Vijf Dalicious-producten bij Bocca Coffee.

Je had voordat je voedselproducent werd een carrière in de marketing. Wat neem je daaruit mee?
"De foodbranche verschilt totaal van wat ik eerder heb gedaan. Alles, van productontwikkeling tot het voeren van verkoopgesprekken, had ik nog niet eerder gedaan. Verkoop had niet mijn interesse, maar het grote verschil is dat ik het zelf heb gemaakt en het vanuit het hart komt. Dan is verkopen opeens leuk en niet zo moeilijk. Wat ik wel heb geleerd in al die marketingfuncties is doelgroepdenken. Daarom kijk ik heel goed naar afzetkanalen, die moeten sterk aansluiten op onze waarden."

Staan er nog meer nieuwe dingen op stapel?
"Met ons nieuwe product zijn we nog maar net begonnen, dus zeker. Er komen nieuwe smaken, maar ook nieuwe producten voor andere doelgroepen of afzetkanalen, in binnen en buitenland. Welke producten dat zijn, is nog niet concreet. Eerst is er uitbreiding nodig. Nu ben ik nog een eenmanszaak. Ik heb efficiënte partnerships, maar vanaf september wil ik ook een team opzetten met onder meer sales, marketing en communicatie. Dat kan ook met een soort van co-founder zijn."

Je hebt een derde smaak gelanceerd, lemon almond, naast de bestaande cinnamon coconut en crunchy cacao, en ook meeneemverpakkingen. Past dat ook bij die nieuwe fase?
"Ja, dat was ook de bedoeling met de nieuwe to go-producten. Het is meer dan ooit een goed moment voor een gezond alternatief voor ongezonde tussendoortjes, in gemaksverpakking. Het bestaande product is meer voor thuis en gifting. Nu hebben we een goede propositie bij bedrijfscateraars, koffiecorners, gyms en ook in de retail waar we al zaten, zoals Ekoplaza, Udea en Landmarkt. Er wordt erg goed op gereageerd. Het is een goede manier om het merk verder te verspreiden."

Waar wil je over vijf jaar staan met Dalicious?
"Dat er in totaal zes à acht smaken zijn en de nieuwe producten in de retailkanalen liggen. En dat Dalicious goede bekendheid heeft en naar voren komt als je iets lekkers én voedzaams wilt eten. Ook wil ik dan twee nieuwe markten hebben aangeboord, waarvan Duitsland wel op nummer één staat. Met RVO heb ik al wat onderzoek gedaan. Maar de focus ligt nu eerst op het aanboren van nieuwe markten binnen foodservice. Daar is nog genoeg werk te doen. Wat ook leuk is, dat in september een team studenten van InHolland start met een onderzoek om subdoelgroepen in kaart brengen - zoals bewuste eters, mensen die onderweg zijn en sporters - en wat nodig is om ook online te gaan bestellen. Dit om uiteindelijk de webshop actief in te zetten als verkoopkanaal".

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Food People Madeleine Gielens

'Bierbostel opwaarderen tot humane voeding'

Food People Paul van Straaten

Lokalist wil bol.com worden van streekproducten

Food People Per Vonk

'Mooie maar ook donkere verhaal over cacaosector'

Food People Francesca Paladini

De Nederlandse markt op met Italiaanse producten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden