Shutterstock

Nieuws Weber

Boost barbecueverkopen tijdens coronapandemie

16 Juli 2021 - Linda van Eekeres

De verkoop van barbecues heeft tijdens de coronapandemie een boost gekregen, omdat mensen meer tijd thuis hebben doorgebracht. Weber-Stephen Products, de fabrikant van de befaamde Weber-barbecues, meldde deze week zelfs naar de beurs te willen. Ook in Nederland mogen barbecueverkopers niet klagen.

Weber draaide over de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar (tot en met 31 maart) vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder 62% meer omzet en 213% meer winst (van $23,6 miljoen naar $73,8 miljoen). Dat blijkt uit de prospectus die is opgesteld voor de beursgang. In 2020 werd er $1,5 miljard winst gemaakt.

In de prospectus spreekt Weber-Stephen, dochteronderneming van BOT Capital Partners van de Amerikaanse investeerder Byron Trott, hoge verwachtingen uit voor de barbecuebranche: "We zijn van mening dat de verschillende fundamentele verschuivingen in het consumentengedrag onze branche een positieve wind in de rug geven, waaronder de toenemende omarming van een outdoor-levensstijl en de toenemende aandacht voor gezondheid en welzijn."

85% verwacht na pandemie evenveel of meer te barbecueën
Weber haalt een onderzoek van Hunter PR aan waarin meer dan de helft (54%) van de consumenten aangeeft in 2020 meer te hebben gekookt en 52% van de mensen gezondheid noemde als belangrijke reden om thuis te koken. "De coronapandemie heeft bepaalde trends versneld die onze branche ten goede kwamen, en volgens een onderzoek onder barbecue eigenaren uit 2020 verwacht wereldwijd 85% van hen na de pandemie net zo vaak of vaker te barbecueën dan vóór de pandemie."

Weber wordt in 78 landen verkocht, op 31.690 locaties, en het merk heeft een wereldmarktaandeel van 24%. Dat betekent dat grofweg één op de vier verkochte barbecues een Weber is. Ook in Nederland vindt de barbecue van het merk gretig aftrek. In de eigen top 5 van houtskoolbarbecues van AllesvoorBBQ - een grote webshop met acht fysieke vestigingen - staan er drie van Weber. Moederbedrijf van de barbecuewinkel is New Retail Company dat ook Platte TV heeft, en nog een barbecuewebsite: Barbecueshop.nl.

Meer op barbecues gezocht op Marktplaats
Dat het barbecueën ook in Nederland aan populariteit wint, blijkt ook uit de zoekopdrachten op Marktplaats. Er wordt wel meer naar barbecues gezocht, maar er worden er niet meer aangeboden, meldde het platform. BBQ Experience Center in Roosendaal breidde dit jaar fors uit. Het winkeloppervlak beslaat inmiddels 1.500 meter. Vanaf Pasen 2020 liep het storm vertelde mede-eigenaar Joey Buys aan BN De Stem: "Mensen konden nergens heen. Veel vakantiegeld werd geïnvesteerd in andere zaken: veelal in goede barbecues of buitenkeukens. De vraag was groter dan het aanbod. Het was voor ons echt een prima jaar.'"

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden