De Amerikaanse zuivelexporteurs zijn blij en opgelucht dat president Biden de Ocean Shipping Reform Act (OSRA) heeft getekend en ongewenste praktijken bestrijdt die de landbouwexport duperen. Door deze problemen kan de Amerikaanse landbouw moeilijk concurreren.
De OSRA moet volgend jaar van kracht worden, maar wanneer precies is nog onduidelijk. De zuivelexporteurs, verenigd in de US Dairy Export Council (USDEC), roepen leden van het congres en de senaat daarom op druk op de ketel te houden. De exporteurs wachten met smart op een terugkeer naar normale exportkansen.
Concurrerend op prijs, niet op mogelijkheden
In de voorbije jaren was Amerikaans product qua prijs regelmatig heel concurrerend op de wereldmarkt, maar konden Amerikaanse aanbieders toch moeizaam zaken doen omdat er geen garantie viel te geven wanneer en soms ook of hun product zou worden geleverd. Dit raakte niet alleen zuivelproducten, maar ook andere goederen, zoals vlees en graan.
Reders steeds onredelijker
Nu zijn er wereldwijd allerlei logistieke problemen, maar de grote reders die het mondiale zeetransport beheersen, gedroegen zich volgens de klagende Amerikaanse exporteurs de laatste jaren steeds onredelijker. Zo geven ze vaak de voorkeur aan het leeg terug laten gaan van lege containers vanuit Amerikaanse haven naar met name China, enkel om de snelheid erin te houden. Als de volle containers met bijvoorbeeld melkpoeder niet konden of wilden meenemen, moesten exporteurs vaak ook hoge parkeerboetes betalen voor hun wachtende containers. De logistieke last werd zo afgeschoven op de schouders van de exporteurs, wat hen miljarden kostte.
Lege containers melden bij inspectie
Zij wonnen gehoor voor hun problemen bij de politiek, zowel in het congres als de senaat, waardoor de OSRA er kwam. Daarmee worden de grote reders aangepakt. Zo moeten zij straks de scheepvaartinspectie (Federal Maritime Commission, FMC) elk drie maanden een opgave sturen van de hoeveelheid volle en lege containers die Amerikaanse havens verlaten, met welke bestemming en verdere details. Wie wordt betrapt op ongewenst gedrag (weigeren of ontmoedigen van exportlading), kan zonder tussenkomst van de rechter worden beboet.
Veel exporteurs menen dat het hoog tijd is geworden dat de Amerikaanse overheid ingreep, want de grote scheepvaartlijnen worden beheerst door nog maar 3 'allianties', waarin nog maar 11 rederijen meer zijn overgebleven. Die zijn eigenlijk te machtig geworden, zo is het gevoel.