Consumenten hebben in mei van dit jaar 5,3% minder uitgegeven aan voedingsmiddelen, drank en tabak dan een jaar geleden. Dat blijkt uit actuele cijfers van het CBS.
Eerder meldde het statistiekbureau al dat het verkoopvolume van de detailhandel in mei met 5,4% is gedaald. Het volume van de foodsector kromp daarbij met 6%.
Waar de bestedingen aan voedsel afnamen, gaven consumenten over het algemeen juist meer geld uit aan andere zaken. Er ging vooral veel geld naar diensten, zoals een bezoek aan de kapper, een etentje bij een restaurant en telefoon- en internetabonnementen.
De uitgaven aan voedingsmiddelen, dranken en tabak dalen al een aantal maanden op rij, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dit verschil heeft te maken met de coronamaatregelen die toen golden waardoor consumenten meer uitgaven.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.