Het Zwitserse smaak- en geurstoffenbedrijf Givaudan heeft over het eerste halfjaar van 2022 een omzetstijging van 8,3% behaald. Waar de omzet groeit, is dat bij de winst niet het geval.
Vooral de resultaten van de smaak- en welzijnsafdeling zijn opvallend. Daar steeg de omzet namelijk met 10,9%, meer dan het dubbele van de omzetstijging bij de geur- en beautytak, waar de omzet maar met 5,3% groeide. De omzet van de afdeling smaakstoffen groeide naar 2 miljard Zwitserse Frank en de geurstoffentak naar 1,65 miljard Zwitserse Frank. De totale omzet kwam uit op 3,65 miljard Zwitserse Frank.
''We zijn zeer tevreden met onze solide resultaten in de eerste helft van 2022, ondanks de moeilijke marktomstandigheden'', zegt CEO Gilles Andrier.
Winst valt tegen
Hoewel de omzet stijgt, daalt de winst. De bruto winst daalde met 1,4% en het netto inkomen zakte van 481 naar 440 miljoen Zwitserse Frank, een daling van 8,5%. De lagere winst verklaart het bedrijf door te wijzen naar de hogere kosten voor vervoer, grondstoffen en energie. De brutomarge van het bedrijf daalde ook, van 43,9% naar 40%. De nettowinstmarge kwam uit op 12,1%, een jaar eerder was die nog 14,3%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.