De markt voor kip blijft krap en vraag blijft onverminderd hoog. Toch daalt de kipprijs een beetje. Door de angst dat mensen hun vlees laten staan is de pluimveevleesbranche namelijk minder goed in staat om de hoge hogere productiekosten aan de consument door te berekenen.
Ondanks de daling van de vleeskuikenprijs, blijft de prijs van kip historisch hoog. Tussen week 39 en week 42 stond de marktwaarde van vleeskuikens op een recordhoogte van €1,22. Voor nu lijkt de kipprijs over deze top heen. In week 44 kostte een vleeskuiken nog € 1,18. Wel ligt de prijs nog een stuk hoger dan voor 2022. 'Voor die tijd kwam de prijs alleen tussen week 38 van 2012 en week 12 en week 40 van 2013 boven de €1 uit. Sinds week 11 ligt de prijs structureel boven de €1,10.
{{dataviewSnapshot(52_1667300882)}}
Dat de prijs van kippenvlees daalt, heeft weinig met de aanbodzijde van de markt te maken. Het aanbod van kippenvlees staat nog steeds behoorlijk onder druk. Uitbraken van de vogelgriep blijven hierbij de grootste boosdoener. Nog elke week vinden ruimingen van pluimveebedrijven plaats. De productievolumes in vrijwel alle Europese landen liggen daardoor een stuk lager dan voorgaande jaren. Zo produceerde Nederlandse pluimveebedrijven volgens cijfers van de Europese Unie in de eerste 9 maanden van dit jaar 578.000 miljoen ton kippenvlees. In dezelfde periode van 2021 was dat nog 650.000 miljoen ton. De productie ligt zo'n 11% achter op het niveau van vorig jaar. Vergeleken met 2019 is het productievolume met ongeveer 20% afgenomen.
Dat deze volumes weer gaan toenemen is onwaarschijnlijk. De Nederlandse kippenvleessector focust steeds meer op concepten zoals biologisch of Beter Leven. Één concept vormt inmiddels zelfs de nieuwe standaard voor de hele Nederlandse kippenvleesketen, namelijk een minimum van één ster binnen het Beter Leven keurmerk van de dierenbescherming. Ongeveer 35% van al het Nederlandse kippenvlees wordt voor deze branche geproduceerd. Deze trend is onverenigbaar met focus op grote volumes of de laagst mogelijke prijs. Volgens marktanalist van de Rabobank Nan-Dirk Mulder zullen de productievolumes van de Nederlandse kipsector door de Beter Leven doelstelling op de middellange termijn met nog zo'n 20% dalen.
De vraag naar kippenvlees blijft hoog
Ondertussen blijft de vraag door inflatie hoog. Door de hoge inflatie trekken consumenten richting het relatief betaalbare kippenvlees. Volgens analisten kiezen consumenten bijvoorbeeld voor kippenvlees als vervanger van de luxere onderdelen van rund en varken. Het krappe aanbod en de grote vraag hebben wel hun prijs. Opvallend genoeg zorgt de populariteit die kippenvlees door de sterke inflatie heeft verworven voor verder oplopende inflatie binnen de kipmarkt. In Europa zijn de prijzen van kippenvlees dit jaar met zo'n 45% gestegen. Toch blijft de branche door de relatief lage prijs van kippenvlees beter in staat om hogere kosten zoals energie- en voerkosten door te berekenen aan de consument dan bijvoorbeeld de rundvleesbranche.
Maar ook de kippenvleesbranche begint hierbij tegen grenzen aan te lopen. Dat de prijzen weer iets dalen lijkt vooral een reactie op de angst van veranderend consumentengedrag. De consument is zich op het moment zeer bewust van de hoge inflatie en verslechterende economie, dus let de consument op de kleintjes. In de pluimveebranche heerst daardoor de angst dat consumenten voor nog goedkoper vlees zoals frikandellen kiezen, of vlees zelfs laten staan. Producenten durven hierdoor een minder groot deel van de stijgende productiekosten aan de klant door te berekenen.