Onrust blijft de oliemarkt domineren. Na een periode van stevige prijsstijgingen, ging de olieprijs deze week in sneltreinvaart naar beneden. De Chinese regering maakte deze week namelijk bekend hun zero covid beleid niet te wijzigen. Hierdoor raakt het perspectief op aantrekkende vraag uit dat land uit zicht. Naast ruwe olie wordt ook de diesel goedkoper als gevolg van de lage prijzen van Russische olie.
Op vrijdag 4 november stond de prijs voor een vat Brentolie nog op het hoogste punt sinds eind augustus. De prijs van een vat ruwe olie was op dat moment $98,57. Het nieuws uit China deed de prijsstijgingen van de afgelopen drie weken echter volledig teniet. De prijs daalde met ongeveer 6,5%. Op donderdag 10 november zakte de koers naar $92,18.
Dat de prijzen tot 5 november stegen, is vooral het gevolg van een laag aanbod op de wereldmarkt. In de maand september daalde de olieprijs door teruglopende vraag. Daarom besloot OPEC+ op 5 oktober hun productietargets met 2 miljoen vaten te verlagen. Omdat verschillende landen van het kartel hun targets voor 5 oktober niet haalden, valt de productiedaling lager uit. Toch pompen de aangesloten landen een stuk minder olie op. Naar schatting daalde de productie van de aangesloten landen met 1 miljoen vaten per dag.
Niet alleen een lagere productie zorgde voor een hoge olieprijs. Ook de angst voor het verder teruglopen van het aanbod hield de markt in zijn greep. Vanaf december stopt de Europese Unie namelijk met het importeren van Russische olie. Deze exportstop zet de beschikbaarheid van olie in EU behoorlijk onder druk. Tot nu toe hebben de Europese Unie en Groot Brittannië hun importen met slechts 35% weten terug te brengen. Voor de oorlog importeerde de EU 2,6 miljoen vaten olie uit Rusland. Medio oktober bedroeg de invoer vanuit Rusland nog steeds 1,7 miljoen vaten.
Vooral vraag uit China blijft laag
Dat de olieprijs nu weer daalt, komt door nieuws uit China. Tot deze week verwachtten analisten dat de vraag vanuit China op korte termijn weer zou aantrekken. Normaal is China een van 's werelds grootste importeurs van olie, maar door het strenge lockdownbeleid is de vraag vanuit het land een stuk lager dan normaal. Omdat grote delen van de Chinese bevolking hun huis niet kunnen verlaten, draait de olieverwerkende industrie op halve kracht en blijft personenvervoer in het land sterk achter.
Tot nu toe hield China stevig vast aan het strenge lockdownbeleid, maar in oktober gingen er geruchten de ronde dat China hun zogenoemde zero covid beleid zou afzwakken. Deze geruchten werden op donderdag 10 november ruw ontkracht. Tijdens het vijfjaarlijkse partijcongres van de Communistische Partij kondigde de Chinese regering aan dat de bestaande covidmaatregelen juist aangescherpt worden. Volgens president Xi Jinping is dit de enige manier waarop het normale leven weer snel kan worden hervat.
Tot nu toe blijken de strenge lockdowns ineffectief. Het aantal covidbesmettingen is op het hoogste punt sinds april en het virus verspreidt zich inmiddels over het hele land. Dit maakt het waarschijnlijk dat de olievraag uit China niet toeneemt, maar juist daalt. Naar alle waarschijnlijkheid is de megastad Guangzhou het volgende slachtoffer van een grootschalige lockdown. Om deze lockdown te voorkomen heeft het stadsbestuur een grootschalig testprogramma opgestart. De inwoners van verschillende wijken zijn sinds drie dagen verplicht om zich dagelijks te laten testen. Als deze maatregel het aantal besmettingen niet snel en substantieel weet te verlagen, dreigt ook deze stad volledig op slot te gaan. Het is onvermijdelijk dat een dergelijke lockdown de Chinese vraag naar olie verder vermindert.
Dieselprijs blijft maar dalen
Niet alleen de prijs van ruwe olie daalt. Voor de derde week op rij werd ook de diesel goedkoper. Op vrijdag 4 november kostte 100 liter diesel nog €157,82. Op donderdag 10 november was de prijs gedaald tot €145,83. De lage dieselprijs is het resultaat van de prijsdaling van zware olie, het type olie dat geschikt is om tot diesel te verwerken. Als 's werelds grootste producent van zware olie, trekt Rusland de prijs sterk naar beneden. Om voldoende olie af te zetten heeft Rusland de prijzen behoorlijk verlaagd. Om met de goedkope Russische olie te kunnen concurreren, verlaagden verschillende producenten van zware olie hun prijs.