Danone heeft in 2022 14% meer omzet geboekt, terwijl de marge daalde. Dat maakte de Franse producent van zuivel en voedingsmiddelen woensdagochtend bekend. Het komt erop neer dat de winst halveerde.
De omzet steeg met 13,9% naar €27,7 miljard. De brutowinst daalde met 5% van €2,257 miljard naar €2,134 miljard. De nettowinst daalde van €1,924 miljard naar €959 miljoen, een daling van ruim 50%.
Kindervoeding
De best presterende divisie was vorig jaar Water, waarvan de omzet groeide met 10,5%. De omzet steeg van €3,96 miljard naar €4,54 miljard. Daarna volgde Specialised Nutrition, waar met name kindervoeding in zit. Daarvan steeg de omzet met 10%, wat een groei betekende van €7,23 naar €8,32 miljard. Deze divisie behaalde ook de grootste volumegroei in de afzet (+3,8%). Met kindervoeding behaalde Danone zowel in Europa als in China goede resultaten bij een stijgende afzet.
EDP heeft het moeilijk
De divisie EDP, met daarin de overige zuivel, deed het het minst goed. De omzet steeg hier met 5,8%, van €13,1 miljard naar €14,8 miljard.
Voor het lopende boekjaar verwacht de onderneming een vergelijkbare omzetgroei van 3% tot 5%, in lijn met de doelstellingen voor de middellange termijn. De verwachtingen voor de margegroei zijn iets lager en zullen een 'bescheiden' plus laten zien.