PepsiCo heeft een goed derde kwartaal achter de rug. De voedsel en drankgigant zag de omzet groeien. Dit vooral dankzij prijsverhogingen, want het volume daalde.
De organische omzet groeide met 8,8% in het derde kwartaal vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De organische omzet in de eerste negen maanden van het jaar groeide met 11,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De netto-omzet voor de eerste negen maanden van het jaar steeg met 8,9%.
De omzet kwam uit op $23,5 miljard, de brutowinst op $12,8 miljard en het bedrijfsresultaat op $4 miljard en de winst komt uit op $3,1 miljard. Prijsverhogingen van circa 11% compenseren een volumedaling van gemiddeld 1,5%. De volumes van dranken in de VS daalden met 6%, van voedsel in Latijns-Amerika met 5%. In Europa stegen de volumes juist gemiddeld met 2%. Daar kwam de omzet uit op $3,7 miljard en het bedrijfsresultaat op $659 miljoen. Met kleinere verpakkingen hoopt PepsiCo klanten betaalbaardere opties te geven.
Dieetmedicijnen
Het grootste gevaar voor PepsiCo komt uit onverwachte hoek. Volgens Walmart bestuurslid John Furner zorgt een nieuwe generatie afvalmedicatie er namelijk voor dat consumenten minder geld uit geven aan eten en drinken dat veel calorieën bevat. Die aankondiging zorgde donderdag voor een flinke koersdaling bij zowel PepsiCo en Coca-Cola.
De medicatie zorgt ervoor dat gebruikers minder eetlust en behoefte aan snacks hebben en in een land waar 70% van de bevolking overgewicht heeft en 45% obesitas heeft, kan dat soort medicatie best weleens impact hebben op de resultaten van PepsiCo.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.