Een groot gedeelte van de goederenstromen die normaliter tussen Azië en Europa via het Suezkanaal worden vervoerd, vindt momenteel zijn weg rond Afrika. Dat betekent dat de lading tien tot veertien dagen onder weg is. Het kan nog enige tijd duren voor de maritieme coalitie die onder leiding van de VS is opgericht actief is en dan is het nog de vraag voor hoeveel veiligheid deze kan zorgen. Containerrederijen hebben ondertussen een flinke premie op hun vervoer gegooid. Het spottarief voor Shanghai naar Rotterdam stijgt volgens de Drewry World Container Index met 16%.
Op aandringen van de VS is er een internationale operatie in het leven geroepen, Operation Prosperity Guardian waaraan Nederland ook meedoet. Inmiddels hebben meer dan twintig landen zich aangesloten, waaronder Canada, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Griekenland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Spanje, Bahrein en de Seychellen. Het samenwerkingsverband is deel van een al bestaande, door de VS geleide maritieme coalitie, die optreedt tegen piraterij, terrorisme en smokkel. Nederland gaat stafofficieren leveren aan de taskforce.
Vincent Clerc, CEO van Maersk, de rederij waarvan een schip vorige week donderdag werd gemist, verklaarde aan CNBC content te zijn met het internationale initiatief. Volgens hem kan het een aantal weken duren voor de taskforce actief is. Hij zegt normaliter ter waarde van 10% tot 12% van het globale bbp door de Rode Zee vaart. Momenteel gaat Maersk, net als veel andere rederijen, niet meer door het Suezkanaal, maar via Kaap de Goede Hoop, een omweg van 7.300 kilometer volgens hem. Maandag kondigde ook BP aan geen tankers meer door de Rode Zee te laten varen.
Lars Jensen, CEO van Vespucci Maritime lijkt weinig vertrouwen te hebben in een coalitie. Op LinkedIn geeft hij aan dat Houthi's hebben gedreigd Amerikaanse oorlogsschepen aan te vallen als zij Houthi-doelen aanvallen. Hoewel het een ongelijke strijd lijkt, neemt hij dat wel serieus. "Het doel van de coalitie is om een veilige doorgang te creëren voor commerciële schepen, en als er raketten gelanceerd blijven worden, zelfs met tussenpozen. Is de omgeving niet veilig voor de doorvaart van ultragrote containerschepen", schrijft hij. "Ik ben geen militair expert, maar wat ik wel kan zien is dat ondanks de massale Israëlische aanvallen op Gaza, er een maand na het conflict nog steeds raketten werden gelanceerd door Hamas. En Gaza is een stuk kleiner dan het deel van Jemen dat door de Houthi's wordt gecontroleerd. Een snelle oplossing van het probleem lijkt een diplomatieke oplossing te vereisen, anders kan de oplossing mogelijk langer duren."
Toeslagen
Verschillende rederijen hebben per 1 januari toeslagen aangekondigd. MSC komt met een Contingency Adjustment Charge, het Japanse ONE met een Emergency Peak Season Surcharge, bij Hapag-Loyd heet het Operational Recovery Surcharge en CMA CGM houdt het bij Red Sea Charge. Op de lijn tussen Noord-Europa en Azië lijkt het algemene tarief voor 'droge' containers $500 per 20 voet en $1.000 per 40 voet te worden.
Drewry meldt dat de betrouwbaarheid van de containervaart aan verandering onderhevig kan zijn, gezien de situatie in de Rode Zee. Momenteel gaat het aantal afvaarten dat doorgaat iets achteruit, met een annuleringspercentage van 9% voor de komende vijf weken. Overigens vaart niet elk containerschip of elke tanker om. Er is nog vrij veel verkeer te bespeuren in het Suezkanaal. De laatste melding van een incident was 19 december.
Bulkvervoer
De Baltic Dry Exchange Index voor bulkvervoer zakt van 2.411 naar 2.087 punten. De Panamax-index, voor schepen met een capaciteit van 60.000 tot 70.000 ton, meestal graan of steenkool, blijft op 1.915 punten.