De omzet in de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie lag in het eerste kwartaal van dit jaar 9,7% lager dan in het eerste kwartaal van 2023. Ook voor de industrietakken gemiddeld was een afname te zien, maar die was met 5,5% wel lager. Dit blijkt uit nieuwe CBS-cijfers.
De industriële omzet neemt al vier kwartalen op rij af. Voor de voedingsmiddelenindustrie zette de daling drie kwartalen geleden in. Het eerste kwartaal van 2023 was nog sprake van een omzetgroei van +20,6% vergeleken met een jaar eerder. Het tweede kwartaal van vorig jaar was de groei op jaarbasis +2,5%. In het derde en vierde kwartaal van 2023 was een omzetdaling van respectievelijk -6,3% en -7% te zien vergeleken met dezelfde kwartalen een jaar eerder. Ook vergeleken met het laatste kwartaal van 2023 is er in het eerste kwartaal sprake van een krimp, van -0,8%. Voor de gehele industrie daalde de omzet met 1% kwartaal-op-kwartaal.
Productie krimpt ook
De productie van de voedingsmiddelenindustrie krimpt de laatste vier kwartalen op jaarbasis. In het tweede kwartaal van 2023 met -2,2% om gestaag op te lopen tot -3,8% het afgelopen kwartaal, blijkt uit de CBS-cijfers. Als de cijfers worden afgezet tegenover het laatste kwartaal van 2023 is er echter een lichte stijging te zien van de productie van +0,6%. Ook voor de industrie als geheel krimpt de productie al vier kwartalen. De productiekrimp van de industrie was afgelopen kwartaal -4,6%. Ten opzichte van vorig kwartaal was dat -1,9%.
Personeelsgebrek belemmert productiviteit
In de Conjunctuurenquête Nederland van april 2024, die wordt gehouden door CBS, KVK, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW geeft 81% van de ondernemers van alle industriesectoren aan maatregelen te nemen om de productiviteit te verhogen. Investeringen in technologie en automatisering en het invoeren van efficiëntere processen worden het meest genoemd. Personeelsgebrek wordt genoemd als belangrijkste belemmering om de productiviteit te verhogen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.