Karolis Kavolelis / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

Groot gat 'spot' en contract dupeert vaste klant

31 Mei 2024 - Linda van Eekeres

Aan de stijging van de zeecontainerprijzen is nog geen einde gekomen. Wel gingen de spotprijzen deze week een stuk minder hard omhoog, want 4%. De afgelopen weken was het tempo van stijging veel hoger. In vier weken tijd zijn de spottarieven met 55% gestegen. Er is inmiddels een gapend gat tussen contract- en spotprijzen. Hierdoor blijven de containers van 'vaste klanten' meer dan eens op de kade staan ten faveure van de duurdere spotcontainers.

De lijnen vanuit China waren er opnieuw verantwoordelijk voor dat de prijzen hun weg omhoog vervolgden. Zeevervoer van Shanghai naar New York steeg 6% en naar Rotterdam 5%. Ondanks dat schepen sneller en vaker varen, nemen opstoppingen in havens volgens Drewry toe. In Azië heeft de haven van Singapore er het meeste last van. Er wachten daar volgens het dataplatform 132 schepen en de wachttijd is tot 46 uur opgelopen. De tarieven lopen volgens Drewry mogelijk verder op.

Dataplatform Freightos geeft in de wekelijkse update aan dat het grote gat tussen de vaste tarieven en de spotprijzen voor containervervoer ervoor zorgt dat er voorkeur wordt gegeven aan het afhandelen van de containers tegen spotprijzen. Het is niet voor het eerst dat dit fenomeen zich voordoet, ook in 2021 en eind 2023 kwam dit euvel naar voren in enquêtes van Freightos.

Binnenkort einde aan rally?
Simon Heany, senior manager containeronderzoek bij Drewry, voorspelde deze week in een podcast dat de spottarief-rally op de lijn Azië naar Europa in juni zal keren en dat de prijzen naar Noord-Amerika zullen stabiliseren of licht dalen in de tweede helft van 2024. Dan zal een recordhoeveelheid nieuwe schepen opgeleverd worden. Heany zei ook dat niemand de rally had zien aankomen: "Je kunt zeggen dat deze ontwikkeling als een donderslag bij heldere hemel kwam en consultants, zoals wijzelf, en rederijen verraste." Tot mei waren ze ervan overtuigd - nadat de tarieven na een piek drie maanden op rij zakten - dat er genoeg capaciteit in de markt was om aan de vraag te doen, zeker met de nieuwe schepen die opgeleverd worden - en dat de tarieven langzaam zouden blijven dalen tot het hoogseizoen in het derde kwartaal.

Het lijkt erop dat de ontregeling door aanslagen op de Rode Zee slechts een marginale invloed heeft op het goederenvervoer, stelt ABN Amro in een nieuwe sectorprognose voor transport en logistiek. Het volume aan luchtvracht steeg over de periode januari en februari in Nederland met 9,8%. Maar in het eerste kwartaal stegen ook de containervolumes in de Rotterdamse haven met 3,3%. De bank verwacht voor 2024 een herstel van de wereldhandel van 1,8% en voor 2025 van 2,6%. "Vooral het internationale transport zal daarvan profiteren", aldus ABN Amro.

Wegvervoer onder druk
Het zakelijke wegvervoer wordt de komende jaren overspoeld met regelgeving met het oog op verduurzaming. "De CSRD (2024), de zero-emissiezones (2025), de Nederlandse vrachtwagenheffing (2026) en het Europese emissiehandelssysteem ETS-2 voor het wegvervoer (2027)", somt ABN Amro op. "Door alle regelgeving wordt het er voor ondernemers in het wegvervoer niet eenvoudiger op. Bij een te langzame verduurzaming zet de hogere belasting druk op de winstmarges." Volgens de bank liggen overnames, fusies of samenwerkingsverbanden van transportbedrijven daarom voor de hand.

Minder binnenvaart
Vanaf 2023 bestaat de Model Shift-subsidieregeling. Per verplaatste container op een binnenvaartschip of goederentrein ontvangen ondernemers een bedrag van maximaal €20. Uit cijfers van Eurostat concludeert ABN Amro dat dit 'nauwelijks vaart maakt'. Spoorvervoer is van 2012 tot 2021 redelijk stabiel gebleven, terwijl het aandeel binnenvaart daalde van 47,1% naar 41,9%. "De oplossing ligt bij de manier waarop gehandeld en gedacht wordt in de transportsector", aldus de bank.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden