Producten in de supermarkt bevatten vaak een ellenlange lijst met ingrediënten. In hoeverre kijkt de consument hier naar voordat een product in het winkelmandje beland? In elk geval veel vaker dan vijf jaar geleden, zo blijkt uit onderzoek. De Consumentenbond pleit voor duidelijke regels over het gebruik van termen als 'natuurlijk' en 'puur' op etiketten.
Uit onderzoek van de International Food Information Council (IFIC) blijkt dat ingrediënten in voedsel of drank bij bijna tweederde van de volwassenen op zijn minst een matige invloed hebben op wat ze kopen. Tijdens het doen van de boodschappen raadpleegt ongeveer 62% van de consumenten de ingrediëntenlijst en 52% kijkt naar de informatie op de voorkant van de verpakking. Andere informatiebronnen over de samenstelling zijn minder populair. Daarbij valt te denken aan websites of social media van merken en bedrijven (20%), familie of vrienden (16%) en QR-codes op verpakkingen (8%).
Verschillende reacties op ingrediënten
IFIC deed onderzoek onder ruim duizend Amerikaanse consumenten. Van hen gaf 62% aan dat zij nu meer aandacht besteden aan ingrediëntenlijsten dan vijf jaar geleden. Daarbij roepen bepaalde ingrediënten verschillende reacties op. Conserveermiddelen worden door 42% gezien als een manier om voedselverspilling te verminderen; 21% is het daar niet mee eens. En 39% noemt het toevoegen van een ingrediënt aan voedsel positief als het de houdbaarheid verlengt; 23% deelt die mening niet.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de woorden 'natuurlijk' en 'kunstmatig' van grote invloed zijn op het aankoopgedrag. Relatief veel consumenten zeggen in ieder geval een deel van de tijd op zoek te zijn naar natuurlijke smaken (48%), natuurlijke zoetstoffen (41%), natuurlijke conserveermiddelen (40%) en natuurlijke kleurstoffen (35%).
Ongeveer de helft van de consumenten geeft aan kunstmatige toevoegingen regelmatig te vermijden. Twee op de drie ondervraagden zegt zoveel mogelijk voedsel te kiezen dat is gemaakt met 'schone' ingrediënten. Hun definitie van schoon is wisselend: niet kunstmatig of synthetisch (22%), biologisch (16%), vers (15%), voedzaam (14%) en natuurlijk (14%).
Regels voor claims 'natuurlijk' en 'puur'
In Nederland wordt over dit onderwerp veel gediscussieerd. De Consumentenbond pleitte afgelopen maand nog voor heldere regels voor het gebruik van de termen 'natuurlijk' en 'puur' op voedseletiketten. Consumenten nemen deze termen vaak serieus en associëren ze met gezond. Fabrikanten spelen daar handig op in, want in de Warenwet staan nauwelijks regels hieromtrent. Ze gebruiken dit soort kreten om hun producten een gezondere uitstraling te geven. Richtlijnen moeten misleiding en onduidelijkheid tegengaan, net als in Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland. De Consumentenbond pleit voor Europese regels.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.