Consumentengedrag

supermarkt Albert Heijn groente

Nieuws Inflatie

Geven we écht minder uit door inflatie?

De koopkracht van Nederlanders holt in rap tempo achteruit. Maar geven we ook écht minder uit? Nieuw onderzoek van ABN Amro wijst uit dat particuliere klanten van de bank in maart 21% meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand in 2019. Vooral supermarkten en restaurants merken weinig van de gedaalde koopkracht.
14 April 2022
supermarkt Albert Heijn biologisch groente

Nieuws Biologisch

Biologisch voedsel vaakst gekocht in supermarkt

Bijna alle huishoudens in Nederland hebben afgelopen jaar weleens biologische producten gekocht. Het gaat om een percentage van 96,3%. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, in opdracht van Bionext. Het merendeel van die producten werd aangeschaft in de supermarkt.
22 Maart 2022
supermarkt vlees Pluimveevlees

Nieuws Vlees

Vleesmarkt gaat nieuw consumptiepatroon voelen

De markt voor vlees en gevogelte wordt de komende jaren beïnvloed door het veranderende consumptiepatroon in de Europese Unie. Vooral de markten voor rundvlees en varkensvlees moeten daardoor marktaandeel inleveren. Pluimveevlees en schapenvlees worden wel populairder, maar die kunnen een algehele daling in de vleesconsumptie niet tegenhouden. Dat blijkt uit cijfers van IndexBox.
17 Januari 2022
kaas kaasproductie foodbusiness

Achtergrond Trends

Deze trends moet industrie in de gaten houden

Consumenten bekommeren zich steeds meer om de impact van hun aankopen op hun persoonlijke gezondheid én het milieu. De gebeurtenissen van de afgelopen anderhalf jaar – lees; de coronacrisis – hebben geleid tot veranderingen in de wereldwijde consumentenbehoeften. Iets waar de voedingsmiddelenindustrie op moet reageren. Precies dat is waar tijdens het Food and Beverage Globial Symposium van dinsdag 5 oktober aandacht voor was.
6 Oktober 2021
supermarkt vlees

Nieuws Consumentengedrag

'Geef consumenten het gevoel dat ze iets bijdragen'

Consumenten willen maar al te graag een rol spelen in de verandering van de voedselketen. Dat is de mening van verschillende sprekers tijdens het webinar ‘Sustainable Consumption Shift’ van FoodNavigator op woensdag 29 september. Toch vindt de consument het nog lastig om daarvoor het juiste product uit het schap te halen. “Voedingsmiddelenconcerns moeten de consument echt goed duidelijk maken dat ze een bijdrage leveren als ze jouw product kopen”, aldus Calum Fraser van Discarded Spirits Co.
30 September 2021
data

Nieuws Consumentengedrag

'Consument hecht meer waarde aan transparantie'

De wereldbevolking groeit hard. Analisten verwachten dat over dertig jaar minimaal tien miljard mensen op deze planeet rondlopen. En dat levert behoorlijk wat uitdagingen op. Want, hoe gaan we meer voedsel produceren met duurzamer landgebruik? En hoe overtuigen we consumenten ervan die duurzamere (en vaak duurdere) producten te kopen? Het waren gespreksonderwerpen in het webinar ‘Sustainable Consumption Shift’ van FoodNavigator.
29 September 2021
Online boodschappen

Nieuws Consumentengedrag

'Inzet op e-commerce blijft ook na corona belangrijk'

Ook na de coronapandemie moeten winkelketens – en dan vooral de supermarktketens – blijven inzetten op e-commerce. Dat stelt marketingbureau Acosta. Uit een onderzoek naar pandemische winkelgewoonten blijkt dat het online bestellen van de boodschappen een van de blijvende trends is na de crisis. Abonnementsdiensten zijn daarbij in opkomst.
31 Augustus 2021
insecten

Nieuws Insecten

Grote fabrikanten houden ogen gericht op insecten

Insecten als voedingsbron, grote foodbedrijven als Mars Inc. en Tyson Foods zien er wel brood in. Zij verbinden zich aan een nieuw Amerikaans onderzoekscentrum voor de insectenkweek dat onlangs een miljoenensubsidie ontving. Ondertussen is er bij Westerse consumenten nog een wereld te winnen om insecten op het dieet te krijgen.
30 Augustus 2021

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden