Bijna alle huishoudens in Nederland hebben afgelopen jaar weleens biologische producten gekocht. Het gaat om een percentage van 96,3%. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktbureau GfK, in opdracht van brancheorganisatie Bionext. Het merendeel van die producten werd aangeschaft in de supermarkt.
Supermarkten waren afgelopen jaar goed voor 76,4% van de biologische omzet. Bureau Ruigrok, dat in opdracht van Bionext aanvullend onderzoek heeft gedaan naar motieven, meldt daarnaast dat 69% van de respondenten vaker biologisch zou kopen als de producten goedkoper worden. Daarbij geeft ook nog eens 57% aan niet duidelijk te weten waar het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische voedingsmiddelen vandaan komt.
Maar niet alleen het prijsverschil is een uitdaging. In het onderzoek van Ruigrok staat dat 40% van de respondenten van mening is dat biologische voedingsmiddelen in de supermarkt niet altijd goed te herkennen zijn. Dit ondanks het Europese biologische keurmerk dat verplicht is. Bionext lanceert daarom komend jaar een nieuwe campagne gericht op de zichtbaarheid van biologische producten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.