De wereldbevolking groeit hard. Analisten verwachten dat over dertig jaar minimaal tien miljard mensen op deze planeet rondlopen. En dat levert behoorlijk wat uitdagingen op. Want, hoe gaan we meer voedsel produceren met duurzamer landgebruik? En hoe overtuigen we consumenten ervan die duurzamere (en vaak duurdere) producten te kopen? Het waren twee gespreksonderwerpen in het webinar 'Sustainable Consumption Shift' van FoodNavigator op dinsdag 28 september.
We moeten meer produceren, maar dan wel met minder effect op het klimaat en minder landgebruik. Dat is ook de doelstelling die ze bij een van de grootste multinationals ter wereld, JBS, nastreven. "We investeren dit jaar daarom meer dan $1 miljard in emissiereducerende innovaties en $100 miljoen in research naar duurzame optie", vertelt CEO Gilberto Tomazoni tijdens het webinar van FoodNavigator. "We beseffen ons dat klimaatverandering de grootste uitdaging van onze tijd is. Onze producten komen in ruim 190 landen op tafel terecht. We willen een voorbeeld zijn en daarvoor moeten we samenwerken, met private onderneming als met de consument."
Consument vraagt transparantie
Samenwerken met de consument is lastig, maar er is wel een manier om dat te doen. En dat is volgens Tomazoni door transparant te zijn. "Door middel van blockchain kunnen we tegenwoordig het hele proces laten zien. We kunnen alles monitoren in de keten en zo bijvoorbeeld ook illegale ontbossing in het regenwoud tegengaan." JBS heeft als doel om (illegale) ontbossing tegen het jaar 2025 helemaal uit te bannen binnen de eigen waardeketen, zowel via de directe leveranciers als de indirecte leveranciers. "Die cijfers kunnen via blockchain ook met de consument delen. We kunnen laten zien wat we doen."
En dat is iets waar de consument behoefte aan heeft. Dat meldt Jesse Baker van Provenance. "Een consument verwacht vandaag de dag andere dingen van bedrijven dan vroeger. Ze willen openheid zien. Zowel op het gebied van klimaat als op het gebied van human rights. Maar liefst 81% van de Britse consumenten geeft aan transparantie heel belangrijk te vinden." Uit datzelfde onderzoek blijkt dat consumenten tegenwoordig steeds vaker als eerste kijken naar de herkomst van een product. "Komt het niet uit het eigen land of een nabijgelegen land, dan laten ze het liggen."
Een manier om daarop in te spelen, is het plaatsen van een QR-code op de verpakking. Steeds meer foodbedrijven doen dat. Een voorbeeld is Princes Group. "We kunnen laten zien dat onze vis uit Nederland komt. Iedereen in de keten speelt een rol bij het verbeteren van de planeet en met een QR-code kunnen we dat hele proces ook laten zien", voegt Paul Williams van Princes Group toe. Tomazoni vult aan: "De waardeketen is gelieerd aan voedsel en voedsel is gelieerd aan de planeet. We moeten daarom wel ons best doen om iedereen mee te krijgen in deze transformatie."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.