Consumenten willen maar al te graag een rol spelen in de verandering van de voedselketen. Dat is de mening van verschillende sprekers tijdens het webinar 'Sustainable Consumption Shift' van FoodNavigator op woensdag 29 september. Toch vindt de consument het nog lastig om daarvoor het juiste product uit het schap te halen. "Voedingsmiddelenconcerns moeten de consument echt goed duidelijk maken dat ze een bijdrage leveren als ze jouw product kopen", aldus Calum Fraser van Discarded Spirits Co.
Voedselverspilling levert een van de grootste bijdragen aan de uitstoot van negatieve emissies. Tegelijkertijd heeft één op de negen mensen wereldwijd honger. "De voedingsmiddelenindustrie heeft toch zeker een verantwoordelijkheid in het vinden van een oplossing daarvoor", aldus Mustan Lalani van Tetra Pak tijdens het webinar van FoodNavigator. "We moeten nadenken over het productieproces en we moeten actief reststromen omzetten in nieuwe producten." Bij foodconcern Unilever zijn ze daar al actief aan begonnen. "Wij doen dat nu al met de reststromen van onze ijsproductie", meldt Hanneke Faber. "Ook werken we samen met partijen als Too Good To Go." Toch blijft er één grote uitdaging: de consument overtuigen.
Consument wil een rol spelen
Veel voedingsconcerns zien het overtuigen van de consument nog steeds als een grote uitdaging, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Uit het webinar van FoodNavigator blijkt dat de consument maar al te graag een rol wil spelen in het veranderen van het voedselsysteem. "Je moet de consument alleen wel goed duidelijk maken dat ze een bijdrage leveren door jouw product te kopen", voegt Calum Fraser, brand ambassador voor Discarded Spirits Co, toe. "Vertel op je verpakking dat het circulair is of gemaakt is van reststromen. Duid je product."
David Kat, business developer bij Wasteless, onderstreept die gedachte. "Dit doet het ook goed bij de supermarktketens. Zij willen immers graag voldoen aan de wensen van de consument; die steeds meer gericht zijn op duurzaamheid en gezondheid. Wij zien bijvoorbeeld ook dat het bieden van korting op producten met een korte houdbaarheid effect heeft. De consument heeft het gevoel een steentje bij te dragen. Ze willen onderdeel zijn van de verandering."
Gezond eetpatroon
En het huidige voedselsysteem bevordert een gezond eetpatroon niet. Dat stelt diëtiste Hannah Skeggs. "Een manier om zowel gezonder te eten als een bijdrage te leveren aan het klimaat, is het aanbieden van plantaardige producten. Veel ketens zouden daar nog grote stappen in kunnen zetten." Faber is het daarmee eens, maar ziet nog wel wat beren op de weg. "Hoewel ook wij zien dat die producten als een tierelier verkopen, blijft het een uitdaging om de smaak en textuur goed te krijgen. Is dat niet in orde, dan koopt de consument het niet."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.