De koopkracht van Nederlanders holt in rap tempo achteruit. Maar geven we ook écht minder uit? Nieuw onderzoek van ABN Amro wijst uit dat particuliere klanten van de bank in maart 21% meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand in 2019. Vooral supermarkten en restaurants merken weinig van de gedaalde koopkracht.
Uit de bestedingen van particuliere klanten van ABN Amro blijkt dat zij vorige maand 17% meer hebben uitgegeven in cafés en 6% meer in restaurants dan in dezelfde maand in 2019. Ook in supermarkten (+16,3%) en voedingsspeciaalzaken (+26%) werd afgelopen maand meer uitgegeven dan voor de coronapandemie. "Al nemen die groeicijfers wel af, vooral omdat er vaker naar een horecagelegenheid werd gegaan", schrijft de bank. In verschillende andere productgroepen werden eveneens behoorlijke uitgaven gedaan. Zo werd 14% meer uitgegeven aan elektronica, 6% meer aan kleding en 9% meer aan meubels.
Consumentenvertrouwen daalt wel
Tegelijkertijd is het consumentenvertrouwen in maart wel gedaald, tot -39. Dat is het laagste niveau in negen jaar tijd. "Zowel het oordeel over het economische klimaat als de koopbereidheid – waaronder het doen van grote uitgaven – ging achteruit. Toch blijven de bestedingen aan consumentengoederen op een hoog niveau, evenals een deel van de vrijetijdsbestedingen", concludeert de bank. De reden? Consumenten veranderen hun gedrag niet van de ene op de andere dag. Ook voelen niet alle huishoudens de gestegen energieprijzen, omdat ze, meldt de bank, nog een contract hebben tegen vaste tarieven.
Maar volgens de bank worden consumenten inmiddels wel voorzichtiger. "Dit lijkt een voorbode te zijn voor een daling in de bestedingen in de tweede helft van het jaar en komend jaar", stelt ABN Amro in het artikel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.