De Nederlandse inflatie is opgelopen in februari naar 3,8% (van 3,3% in januari). Dit blijkt uit de snelle raming van het CBS. Vergeleken met januari van dit jaar zijn de prijzen 1,1% gestegen. Binnen de eurozone daalde de inflatie juist.
De categorie voedingsmiddelen, dranken en tabak was de grootste stijger. De prijzen hierin stegen in februari op jaarbasis 7,5%. In januari was dat 7,0%. Diensten waren vorige maand 4,6% duurder dan in februari 2024. In januari was dat op jaarbasis 4,4%. De enige categorie die goedkoper werd, is energie inclusief motorbrandstoffen. Die prijzen lagen in februari 1,9% lager dan een jaar eerder (in januari -1,4%).
In januari was de inflatie met 3,3% lager dan in de laatste maanden van 2024 (4,1% in december, 4,0% in november en 3,5% in oktober en september). Nu stijgt de inflatie daar dus weer bovenuit.
Inflatie eurozone daalt wel
Volgens de Europese rekenmethode (HICP) bedroeg de Nederlandse inflatie in februari 3,5%, waar dat in januari 3,0% was. Terwijl in Nederland de inflatie opliep, daalde voor heel de eurozone de inflatie: van 2,5% in januari naar 2,4% in februari. Op maandbasis waren de prijzen binnen de eurozone 0,5% hoger. De inflatie in voedingsmiddelen, dranken en tabak nam in heel de eurozone net als in Nederland wel verder toe (2,7% in februari, was 2,3% in januari).
De Nederlandse inflatie is relatief hoog vergeleken met andere landen in de eurozone. Alleen Estland (5%), Kroatië (4,7%), België (4,4%), Slowakije (4%) en Letland (3,6%) komen boven Nederland uit. De inflatie in België en Duitsland blijft voor de derde maand op rij gelijk op respectievelijk 4,4% en 2,8%. In Frankrijk daalt de inflatie van 1,8% in januari naar 0,9% in februari, momenteel het laagste peil in de eurozone.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.