Shutterstock

Nieuws Consumentengedrag

'Inzet op e-commerce blijft ook na corona belangrijk'

31 Augustus 2021 - Kimberly Bakker

Ook na de coronapandemie moeten winkelketens – en dan vooral de supermarktketens – blijven inzetten op e-commerce. Dat stelt marketingbureau Acosta. Uit een onderzoek naar pandemische winkelgewoonten blijkt dat het online bestellen van de boodschappen een van de blijvende trends is na de crisis. Abonnementsdiensten zijn daarbij in opkomst.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Dat de coronapandemie het consumentengedrag veranderd heeft, is geen verrassing meer. Trends als aandacht voor gezondheid, de keuze voor gemak en het doen van online boodschappen zijn afgelopen jaar in een stroomversnelling terechtgekomen. Een aantal van die trends zullen ook na de coronacrisis belangrijk blijven, blijkt uit het onderzoek 'Covid-19: What habits are sticking?' van marketingbureau Acosta. Een van de belangrijkste conclusies daaruit is dat ook komende jaren ingezet moet worden op e-commerce. "Hoewel het erop lijkt dat we terugkeren naar 'het normale', is het waarschijnlijk dat bepaalde pandemische shopgewoonten blijven hangen", stelt Colin Stewart, executive vicepresident Business Intelligence bij Acosta.

Online bestellen is 'normaal' geworden
Zo zijn veel consumenten volgens hem gewend geraakt aan het online bestellen van de boodschappen. Uit het onderzoek van Acosta komt naar voren dat 45% van de consumenten tijdens de coronacrisis vaker online boodschappen heeft besteld. Ruim 40% van de respondenten kiest sinds de pandemie vaker voor het afhalen van de bestelde boodschappen, terwijl 46% aangeeft de boodschappen vervolgens ook thuis te laten bezorgen. Daarbij geeft 30% aan – door online te bestellen – minder vaak naar de fysieke supermarkt te gaan.

Een groot voordeel van het online bestellen van de boodschappen is volgens het merendeel van de respondenten dat direct zichtbaar is welke producten op voorraad zijn. Degenen die fysiek naar de winkel gaan, ervaren sneller dat producten niet op voorraad zijn. Zo'n 14% van hen geeft aan dat producten regelmatig niet op voorraad zijn, terwijl dat voor de online shoppers slechts in 9% van de gevallen zo is.

De telefoon is – vooral onder jongeren – een populaire methode om boodschappen te bestellen. Zo'n 40% van generatie Z en de Millennials plaatst de boodschappen via de telefoon. Generatie X gebruikt de mobiele telefoon in 27% van de gevallen. Maar bij alle generaties is en blijft de computer het populairste. Bij generatie Z en de Millennials gebruikt 52% de computer voor het doen van de online boodschappen en generatie X kiest daar in 66% van de gevallen voor. Oudere consumenten gebruiken vrijwel alleen de computer: 80%.

Abonnementsdiensten
Een methode die in opkomst is en komende jaren verder zal groeien, zijn volgens het marketingbureau de abonnementsdiensten. Ongeveer 40% van generatie Z en de Millennials geeft al aan hier gebruik van te maken. Bij generatie X en de oudere generaties valt op dat gebied nog veel te winnen. Zij maken hier nog geen gebruik van, maar kiezen het liefste voor thuisbezorging: 43% en 48%.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden