Biologische versproducten trekken steeds vaker de aandacht van Amerikaanse consumenten, blijkt uit onderzoek. De verkoop van biologische groenten en fruit is over het tweede kwartaal gestegen, terwijl er juist minder conventionele producten werden gekocht. Vooral de categorie 'bessen' liet een stevige omzetgroei zien.
De verkoop van biologische versproducten is in de Verenigde Staten over het tweede kwartaal verder toegenomen. Het gaat om een stijging van 4,1%, zo blijkt uit een rapport van Organic Produce Network en Category Partners. Tegelijkertijd is de verkoop van conventionele groenten en fruit afgenomen, met 3,3%. Die daling in de verkoop van conventionele producten is deels te verklaren door een afname in het volume van 8,6%. Voor de groei in de verkoop van biologische producten gaat de verklaring niet op, want het volume biologische producten bleef vrijwel gelijk aan een jaar eerder (+0,2%).
Verschillen in productcategorieën
In het tweede kwartaal waren vooral citrus, appels, sla, bananen en bessen meer in trek dan vorig jaar in dezelfde periode. De omzetstijging in de categorie 'bessen' komt zelfs uit op 19%. De groeiende aandacht voor gezondheid onder Amerikaanse consumenten zou hieraan ten grondslag kunnen liggen. Dit terwijl de omzet van tomaten, wortelen, aardappelen, salades en kruiden lichtelijk daalde ten opzichte van een jaar eerder.
In het noordoosten van de Verenigde Staten was de grootste groei zichtbaar in de verkoop van biologische producten: +7,7%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.