De dalende trend op de oliemarkt is deze week enigszins gekeerd. De vraag naar olie neemt volgens analisten af vanwege de matige economische vooruitzichten. Er wordt serieus rekening mee gehouden dat de Opec+ volgende week zwaar geschut uit de kast trekt om de krapte op de oliemarkt in stand te houden. Op de dieselmarkt zet de staking bij Total in Frankrijk de zaak op scherp. Volgens de raffinaderij is er nog voldoende diesel, maar in de praktijk pakte dat toch net iets anders uit.
De dalende trend in de olieprijs leek deze week in eerste instantie door te zetten. Maandag 26 september sloot Brent ruwe olie op $83,94 per vat. Dat is de laagste notering sinds begin januari. De stemming sloeg echter snel om. Woensdag 28 september was Brent alweer opgeklommen naar $89,03 per vat. Inmiddels is de prijs wel weer iets gedaald, maar blijft met $88,58 per vat nog wel ruim boven de koers van maandag. Brent olie komt daarmee deze maand grofweg 8% lager uit dan waarop de koers aan het begin van de maand stond.
De matige economische verwachtingen zetten volgens analisten een rem op de vraag naar olie. Dat effect wordt nog eens versterkt door het agressieve monetaire beleid van verschillende banken. Het verhogen van de rente om de inflatie te beteugelen gaat ten koste van economische groei. De Amerikaanse centrale bank jaagt daarmee ook nog eens de dollarkoers op en aangezien olie meestal in dollars wordt afgerekend wordt olie voor niet dollar landen nog eens een slag duurder. De oliemarkt zit daardoor in de mineur.
Minder olie oppompen
Een dalende olieprijs is niet in het belang van de olieproducerende landen. Analisten nemen daarom al een voorschot op de maateregelen waarmee de Opec+ volgende week zal komen in hun maandelijkse vergadering. Deze maand gaf het kartel al een signaal aan de markt af door de productiequota met 100.000 vaten per dag terug te schroeven. De Opec+ stuurt er dus op aan om de oliemarkt krap te houden. Verschillende analisten verwachten dat in oktober de productie verder wordt teruggeschroefd met 500.000 tot 1 miljoen vaten per dag.
De westerse sancties tegen Rusland laten de oliemarkt ook niet onberoerd. Als reactie op de schijnreferenda in vier oostelijke provincies van Oekraïne, wil de EU onder andere een prijsplafond voor Russische olie invoeren, zo maakt commissievoorzitter Von der Leyen deze week bekend. Wil dat plan ook echt effect hebben, dan moet het steun krijgen van India, China of Turkije. Die steun is tot nu toe uitgebleven.
Staking maakt diesel duurder
De dieselprijs deed net als ruwe olie ook een stap omhoog deze week. Van €144 per 100 liter op dinsdag 27 september steeg de prijs naar €150,05 op donderdag 29 september. Vandaag (vrijdag 30 september) is de prijs wel weer iets gedaald naar €148,60 per 100 liter. Binnen Europa is de dieselmarkt flink verstoord door stakingen in Frankrijk. Medewerkers bij TotalEnergies hebben nu al voor de vierde dag achter elkaar het werk neergelegd. Dat trekt een flinke wissel op de toch al krappe brandstofmarkt. Volgens Total is er voldoende voorraad en wordt er nog brandstof geïmporteerd waardoor een acuut tekort niet aan de orde is, zo heeft een woordvoeder van het bedrijf bij Reuters laten weten.
Frankrijks grootste suikerproducent Tereos schetst een ander beeld. Deze suikerfabriek zorgt voor de diesel voor de trekkers en vrachtwagens van de boeren voor het transport van de bieten naar de fabriek. Total levert deze week echter geen diesel meer aan Tereos. Het bedrijf heeft inmiddels vervangende diesel gevonden, maar heeft de productieplanning wel moeten aanpassen vanwege problemen de levering met diesel.